Jesper Binzer
Dying Is Easy

D-A-D-sanger holder forlystelsesparken åben

Album / Warner Music
Udgivelse D. 03.11.2017
Jan Opstrup Poulsen

”It's after dark now/and Disneyland is closed” sang D-A-D, dengang de stadig måtte kalde sig Disneyland After Dark. Meget vand er løbet i åen siden, og nu holder D-A-D fyraften for en stund. Bare ikke sanger Jesper Binzer, der efter 33 år i et af dansk rocks mest succesfulde og elskede rockbands springer ud som solist. Og Jesper Binzer udvider åbningstiden for de ivrigste gæster i forlystelsesparken. Det er nemlig mere end svært at høre egentlig forskel på Dying Is Easy, og så hvad D-A-D normalt bedriver.

Albummet byder på en blanding af hidsig rock og mere tempererede ballader. Helt som vi kender det fra D-A-D, men med en overvægt af de mere eftertænksomme og stille sange. Man kan så tilføje, at Jesper Binzer klarer sig ganske fint på egne ben. Han har allieret sig med et ungt og kompetent spillende backingband, hvor ikke mindst guitaristen Søren Andersen spiller en afgørende rolle. I hvert fald hvis man er til et overload af heftige guitarriffs. Der bliver spillet med en jomfruelig energi i den hårdere afdeling af albummet, når det altså ikke lige ender i en dobbelt op på Scorpions. Kompositionerne har deres tydelige begrænsninger.

Jesper Binzer har tanket højoktan på de stærkt kørende indledningssange The Future og Dying is Easy (Rock’N’Roll Is Hard), hvor sidstnævnte er at betragte som Jesper Binzers personlige signatursang. Én gang rock’n’roll, altid rock’n’roll! Han slipper også helskindet igennem den blødere opsatte Planet Blue, men så er det som om, at popkornmaskinen løber tør. Gentagelser står i kø, og de mere afdæmpede sange virker mest som fyld på et album, der virker panisk angst for at kaste sig ud i noget nyt. Der titter lidt velklingende americana frem i I See It in You, men der kommer desværre ikke mere.

Begrænsningerne bliver sat lidt på spidsen i den absolut høreværdige udgave af Savage Roses Wild Child, der som melodi har den livsgnist og originalitet, som Jesper Binzer ikke helt besidder som sangskriver.