Marvelous Mosell
Magisk Mytisk Mageløs

ANMELDELSE: Frisk prins, der belærer

CD / Track72
Udgivelse D. 27.10.2017
Anders Hjortskov

Vi har set ham dansende igennem det ene show efter det andet med en tro kopi af 80’ernes store ikoner. Jeg ved ikke, hvad det ligner, men jeg må have fået kig-ærter med se-vitaminer. Mosell er i sandhed mageløs og kender sin meget konkrete niche, som han dyrker til perfektion. Det er hiphop-historietimen møder Sportslørdag og Tommy Troelsen-nostalgi hele vejen igennem debutalbummet med en opdateret (og sample-clearet) lyd, der kun får joggingsættet til at skinne yderligere.

Hvad med denne sætning serveret med straight face?: “Fanta, danskvand, Coca Cola Light/Nestea, Pepsi, SevenUp, Sprite/Du kan ta' præcis, hvad du vil ha'/undtagen Squash, der' kun en tilbage.” Som en direkte oversat Kurtis Blow med danske far-jokes og historiefortællinger, der kipper med cappen til Will Smiths Fresh Prince-karakter.

Hvis du ikke trækker på smilebåndet over sætninger som “Hun har et godt bagværk som Karen Volf” på singlen “Antikommerciel Masseappel”, så bliver det en lang plade. Men lyt efter de sidste to minutter, hvor Track får frit spil som orkesterleder. Malk de Koijneren låner gerne af sit univers og supplerer velvilligt med egne mikrofon-evner på især “Hip Hop Aerobics”. Mosell kan dermed også ses som en skæv fætter i Malk de Koijns altid farverige persongalleri og leverer et album i lige forlængelse af deres old school-dyrkende seneste udgivelse.

Rappen fra hovedpersonen er ikke avanceret som sådan, men ultrapræcist eksekveret og en stilsikker historiefortælling, kombineret med liveoptrædens små sprængfarlige dansetrin. Marvelous Mosells univers fyldt med bipbip-spil og VHS-bånd er så afsindigt gennemført.

Vi ser nok Mosell som centerfold i Femina. Om ikke andet, så hører vi ham i hele kommunen, mens Tue Tracks beats buldrer derudad. Det er fuldstændigt vanvittigt, hvor 80’er-kitschede Tue Track har tvunget sine mesterlige beats til at være. Det er højt niveau for en meget lang joke. Problemet er, at det faneme er sjovt at lytte til langt hen ad vejen. “For min rap den er varm – aldrig lunken/Nogle gange kold, altid bomben”.