Selvsikker Dinesen besteg balkonen

Jacob Dinesen, Amager Bio, København

Selvsikker Dinesen besteg balkonen

Anmeldt af Rasmus Heide | GAFFA

For første gang står Jacob Dinesen i aften på scenen i Amager Bio under eget navn. “I love you, Jacob,” råber en mand bagest i salen, da bandet går på, og det er der sikkert mange der gør i aften. Dinesen og hans ferme og præcise band kommer forsigtigt fra start med “Again”, der langsomt og venligt løfter sig fra scenen og sætter koncerten igang.

Jacob Dinesens bandlyd er jordbunden og tør, perfekt balanceret og med lækker bund og dynamik. Sjældent har Bioen lydt så godt som i aften. Alting står krystalklart i den angrende americana og sønderjyske sadness. Det her er melankoli og svulstig rock, der gerne vil sparke fra sig.

Skinnet bedrager
“Hvor ér de unge,” siger damen bag mig, og det har hun ret i. Dinesen er blot 22 somre ung, og som han står der med stramt skåret sidecut og nystrøget sort skjorte, kæmper hjernen med at kombinere synsindtrykket med lyden. For Jacob Dinesen har en meget velvoksen stemme. Med fylde og maskulin råhed vækker den minder om Springsteen, Leonard Cohen og Tom Waits. Baseret på ørernes input forventer øjnene en fuldvoksen 45-årig rocker i denim, smøger og langt hår, ikke svigermors drøm med elskelige træk.

Men nu er vi i gang, og numrene stryger forbi os. Jacob Dinesen og hans trio gør en knippelgod figur, og uden andre dikkedarer end Dinesens tilstræbte uhøjtidelighed leverer de varen træfsikkert og veloplagt. Ind imellem kan guitarist Rasmus Rydahl forfalde til studentikose soli, men på den anden side af Dinesen står bassist Jens Pilgaard og er konstant lige på kornet og med interessante ekskursioner op ad gribebrættet.

Haunted er et nyt nummer
Foran en udsolgt Amager Bio fortæller Dinesen om sit forhold til spillestedet. “Det er eddermame fedt at være her! Det her er jo en af Danmarks største rock-katedraler. Mange gange kørte vi hele vejen fra Tønder og herover for at se nogle koncerter. Kan I godt forstå, hvad jeg siger?” Ja, lyder svaret. Så sønderjysk taler han heller ikke.

“Forever Changed” handler om at gå ind i en musikkarriere og her møde manageren, pladeselskabsdirektøren (som Dinesen elsker) og publikum. Dinesens talent for den fængende powerballade fornægter sig ikke. Men når der ind imellem går lidt for meget Runrig-Springsteen i den, så må Jacob Dinesen godt udvide sit udtryk. Hans store stemme fortjener mere end forudsigelige powerballader.

Her er rigeligt med mellemtempo melankoli, så skal vi ikke lukke dyret lidt ud, Jacob, og se hvad der sker, når man slipper tøjlerne? Jo. Dinesen beslutter sig for at gøre os til prøvekaniner på et nyt nummer. “Haunted” hedder det, og det er tydeligvis ukendt af de fleste i salen, men det falder godt i med resten og får en høflig modtagelse.

Kalkuleret og klichéfyldt
Snart er der gået en time, og originaliteten er ikke bare sent på den. Den har helt glemt vores aftale. Dinesens trup performer perfekt. Ikke en sekstendedel sidder forkert, leveringen er solid, og udtrykket er stilsikkert. Men det føles også kalkuleret og klichéfyldt. Dinesen siger nogle ting og tager nogle greb, der giver mindelser om en folkefest på et stykke græs langt væk i stedet for en rockkoncert inde i den store by.

I “Jessie” gør han sit for at bringe stadionoplevelsen helt ind i Bioen. Han snupper mikrofonen og går bogstaveligt talt sejrsgang salen rundt. Helt op på balkonen kommer han, hvorfra han synger ud over os alle.

Det voksne, velklædte og velduftende publikum er godt underholdt. Her ligger endnu et skisma. Dinesen tiltrækker folk, der for en stor dels vedkommende kunne være enten hans forældre eller hans bedsteforældre. Det siger noget om hans professionalisme og om de skarpe kanter, der er blevet skåret fra. Jacob Dinesen er en dygtig musikalsk håndværker med en gudsbenådet stemme. Hans musikstil er måske en anden, men værdierne ligner den romantiske country og den flinke danskpop.

Sangene:
Again
I’ve Walked