Rosendahl lyser i stærk dansefortolkning af Biers melodrama

Pernille Rosendahl med flere, Elsker dig for evigt – The Dance, Musikhuset Aarhus, Rytmisk Sal

The Bier Trilogy er en af de helt store satsninger under Kulturhovedstad 2017. Tre af Susanne Biers succesfulde og prisbelønnede film – Brødre, Efter brylluppet og Elsker dig for evigt – sat op som henholdsvis opera, musical og danseteater i Musikhuset hen over sensommeren og efteråret. Trilogien slutter nu med Elsker dig for evigt, instrueret og koreograferet af Marie Brolin-Tani, og lad det være sagt med det samme: Danseteater er ikke GAFFAs eller undertegnede anmelders spidskompetence, men når musikken primært er skrevet af Pernille Rosendahl, og hun synger live i forestillingen, så kommer vi.

Og for at fortsætte med Rosendahl: Hun gør det fremragende i Elsker dig for evigt, hvor musikken dels er nyarrangerede versioner af sange fra Rosendahls vellykkede og noget oversete solo-debutalbum Dark Bird, der udkom sidste år, dels nyskrevne sange i samme stil samt instrumental stemningsmusik, sidstnævnte komponeret af Christian Tronhjem. Det kan umiddelbart synes lidt letkøbt at genbruge tidligere udsendte numre til forestillingen, men det er jo smukke sange, der som sagt ikke helt har fået den udbredelse, de fortjener, og de fungerer glimrende i sammenhængen, både musikalsk og tekstmæssigt.

Udtrykket er melodisk og melankolsk elektropop, som her bliver fremført med Søren Vestergaard på guitar, bas, trommer, klaver og ukulele ude i kulissen – usynlig for publikum – og Rosendahl live på og i kanten af scenen. Klædt helt i rødt skiller hun sig ud fra danserne, der alle optræder i hospitalshvidt, og fungerer som en slags fortæller med sin kraft- og længselsfulde, let vemodige vokal, som i det spartanske lydbillede fremstår flottere, end jeg har hørt den tidligere med hendes gamle bands Swan Lee og The Storm.

Handlingen i Elsker dig for evigt er nem at følge med i, ikke mindst hvis man har set filmen og/eller læst programteksten: Først følger vi det unge par Cæcilie og Joachim (Zaneta Majcher og Lionel Ah-Sou), der er nyforelskede og danser tæt og erotisk. Pludselig bliver Joachim kørt ned – elegant vist både med sammenstødende dansere og med billeder af en smadret bilrude på et diskret lærred, der nogle gange bliver hængt op foran scenen – og han bliver lam fra halsen og ned. Cæcilie er fortvivlet, men hun liver op, da hun på hospitalet møder lægen Niels (Joshua James Scott) og indleder en affære med ham. Niels er imidlertid gift med Marie (Anna Stamp Møller), der også er fortvivlet. Det var nemlig hende, der kørte Joachim ned. Og imens forsøger Joachim at kæmpe sig tilbage til en tålelig tilværelse, nu i kørestol.

Store følelser

Susanne Biers film er kendt for at appellere til de store følelser. Det gælder ikke mindst Elsker dig for evigt, og danseversionen spiller også på de melodramatiske tangenter. Dans, musik og tekst går op i en højere enhed, når Pernille Rosendahl synger ”if I can set this heart on fire you know there’s desire”, mens Cæcilie forsøger at få genvakt livsglæden hos sin paralyserede kæreste. Dansernes arbejde er imponerende, ikke mindst Lionel Ah-Sous desperate spjætten i sygesengen, som skal illustrere den bevægelseshæmmede Joachims voldsomme følelsesudbrud. Fremhæves skal også den kun 11-årige Sarah Birgit Le Falk Christensen, der spiller Niels og Maries datter og tilmed synger smukt i kor med Rosendahl på sangen ”Solid Ground”.

Scenografien er enkel og effektiv, blandt andet når Pernille Rosendahl dukker op i baggrunden på det helt rigtige tidspunkt, for eksempel belyst bag et lærred, eller når danserne forsvinder ind i samme baggrund. Heriblandt Niels og Cæcilie, der giver sig hen til heftig elskov til tonerne af sangen ”Weakness for You”, mens Rosendahl træder frem på scenen. På et tidspunkt bliver der vist en videosekvens direkte projiceret på Joachim som illustration af hans kvaler, og det virker som et veldoseret krydderi. Undervejs får Rosendahl også interageret med danserne og danset lidt med, selvsagt ikke på niveau med de professionelle dansere, men absolut hæderligt.

”Måske er handlingen ved at blive en smule langtrukken,” når jeg lige at tænke i anden akt – få øjeblikke før denne slutter, meget passende (lille spoiler alert!) med sangen ”Feet on the Ground”, der indeholder linjerne ”When we sail down the memory / hold on to sanity” – og at holde fast i forstanden er netop, hvad de implicerede forsøger i en stor del af anden akt. Samlet set er Elsker dig for evigt en smuk, vellykket og sine steder rørende fortolkning af Susanne Biers fremragende film – og minder os om Pernille Rosendahls store musikalske talent.

Forestillingen spiller til og med 12. november. Se komplet creditliste på Musikhusets hjemmeside