Scarlet Pleasure
Lagune

ANMELDELSE: Tropiske duftlys flakker i efterårsmørket

EP / Universal
Udgivelse D. 17.11.2017
Jens Dræby

Endnu en ep lander helt nonchalant fra det nostalgiske boyband. Udgivelsen flyder i slipstrømmen på en håndfuld priser til gruppen og lyder også mest som et victory lap med en håndfuld sange fra gemmerne frem for en ep for at udpensle Scarlet Pleasures talent og tilstedeværelse. Lagune lyder nøjagtig så varmt og så dovent som en charterrejse til dyre og eksotiske breddegrader.

Det vil gå de færreste forbi, at vokalen er forandret, efter "Unreliable" og ep'ens enlige forløber "Good Together" har sat sig i ørekanalen. Der ligger gennem næsten hele Lagune et filter over Emil Golls sangstemme, en effekt, der til tider lyder, som om han synger tostemmigt med en lille robot. "Deep down, you know we could have been good together," synges der i det mest umiddelbare hit ud af de nye sange, og man tænker, at det kunne have været godt, hvis sangene var mindre gemt væk af effekter og mere fremtrædende som på verset i "Good Together".

Anderledes og bemærkelsesværdig er en sang som "Nirvana", der for alvor lever i den palmestrandskitsch, som gav trioen sit gennembrud med fatamorganaer af blade, der svajer i vinden. Datidens r&b er nu noget pseudo-tropical house, der bruger den lille mekaniske stemme i en sådan grad, at Goll næsten bliver sekundær, særligt på grund af en nydelig afrunding.

Lagune har altså ikke de store tricks med sig og læner sig op ad effekter, der til tider spolerer esser som en hjerteknusende forsanger. Der er små exceptionelle bidder med subtile blæsere, men der er også langt fra forrige ep's flyvske og flirtende lyd.