Poptroneaspiranterne viste deres værd uden at overpræstere

Scarlet Pleasure, Store Vega, København

Anmeldt af Jaspar Bang Jørgensen | GAFFA

Siden første single kom på gaden i 2014, er der gået inflation i afspilningen af bandets musik på de danske radiokanaler, og efter at have medvirket i DR3-dokumentaren ”Vi er Scarlet Pleasure” er trioens popularitet vokset med stigende hastighed. Med P3 Guld-priserne for årets lytterhit og årets gruppe i bagagen er drenge blevet til mænd, og Emil Goll, Joachim Dencker og Alexander Malone har i den grad indtaget den danske popscene.

På en aften, hvor alle øjne var rettet mod landets 1.387 valgsteder, spillede Scarlet Pleasure deres anden koncert på få dage i Store Vega. For anden gang i streg var der udsolgt, og gulvet foran scenen var spækket med spændte teenagepiger, der alle holdt venner og veninder opdateret på Snapchat omkring aftenens musikalske event. Poptrioen har dog tilsyneladende også ramt den lidt ældre målgruppe i form af ægtepar og midaldrende venindegrupper, som slog ventetiden ihjel med DR Nyhederne og sidste nyt fra kommunalvalget.

Udover sociale medier og sidste nye valgopgørelser kunne publikum tage til takke med bandets egen dj, der ikke gjorde det store væsen af sig. Et fesent dj-sæt i en nærmest søvndyssende belysning, hvor de eneste jubelbrøl kom de få gange, manden bag pulten delte T-shirts ud og tog billeder af de tålmodige fans.

Heldigvis gik der ikke lang tid, før den længe ventede trio kom på scenen til pigehvin af en sådan grad, at de omkringsiddende voksne tilskuere grinte overvældet. Forsanger Emil var nyklippet og for en gangs skyld fuldstændig simpelt påklædt med en hvid T-shirt stoppet ned i sorte bukser.

Til trods for at aftenens første nummer var knap et halvt år gammelt, blev der skreget med på hvert eneste ord, og Goll iførte sig hurtigt et silketørklæde, som han bar på hovedet resten af koncerten, og et hvidt colgate-smil, der skinnede i UV-lyset.

Ny musik og 80'er-cover

Dagen inden lørdagens koncert havde bandet udgivet en ny ep med titlen ”Lagune”, som efter efterfølgende blev luftet lidt. Her var det især ”Good Together”, som i forvejen var udgivet som single, der vandt størst jubel, men også nogle af de øvrige numre begejstrede de fremmødte gæster. ”I kan den jo allerede! I er for sindssyge,” lød det fra en tydeligt overvældet forsanger efter fremførelsen af ep’ens åbningsnummer ”Unreliable”.

Generelt var det et yderst taknemmeligt publikum, der trofast besvarede samtlige af Golls kommentarer med skingre pigeskrig. Forsangeren gav da også gæsterne noget for pengene med sin popvokal, hvilket især kom til udtryk ved det aktuelle radiohit ”Limbo”, som på overskudsagtig vis blev indledt uden andre instrumenter end tilskuerne.

”Det næste nummer er fra 80’erne. Det er en herre, der hedder Sting, som har lavet det. Det er altid sjovt at se, hvor mange af jer der kender det.” Den nyklippede frontmand henvendte sig i endnu højere grad til de lidt ældre fremmødte gæster med en glimrende version af ”Englishman in New York”. Der var overraskende mange teenagepiger, der sang med på hvert eneste ord, og som Goll efterfølgende roste og kaldte velopdragne.

Livemusikkens ABC

Vinteren er for alvor over os. Det gjorde sig også gældende tirsdag aften, så det var op til drengene fra Scarlet at holde koncertgængerne varme. Det lykkedes dem da også at skabe en ”hed” stemning med discobangeren ”The Strip” og den guldvindende single ”Heat”, hvor Goll fik listet sig ned blandt publikum og trommeslager Joachim Dencker leverede noget af en solo. Til slut gav trioen et enkelt ekstranummer i form af årets lytterhit ifølge P3, ”Deja Vu”, som ligeledes blev indledt a cappella, inden bandet takkede af for denne gang.

Man må tage hatten for de tre københavnske gutter og erkende, at de kan deres ting. Imponerende at de kan udgive en ep, og at landets teenagepiger kan samtlige sange få dage senere. Aftenens show bar dog præg af rutine, og der manglede mere liv på scenen. Det manglende energiniveau skyldtes muligvis lørdagskoncerten, men Scarlet Pleasure skal mere end bare fysisk over scenekanten til enhver live-optræden, hvis de skal kunne kalde sig de retmæssige tronarvinger af den danske poptrone.

• Reflection
  • Good Together
  • White Rose