Musikalsk grillbuffet med sovs og trommesolo

True Nord, Posten, Odense

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Arkivfoto

Kristian og René har et godt projekt kørende. Et solidt album og en god håndfuld sikre samarbejdspartnere har gjort True Nord til et ganske vellykket sideprojekt fra den gimmick-orienterede sangskrivning og maskinelle electro-rock hos Nephew. Når albummet +N alligevel gennemsyres af konkrete sange med talentfulde sangere fra Jylland og omegn, der strækker sig ud til verdens hjørner, bliver det kun mere spændende at opleve duoens live-sæt med et udvalgt sortiment af levende instrumenter, visuelle remedier og hjælpende hænder og stemmer fra gode venner.

Den lille scene på posten er som et udtryksfuldt ansigt. To skærme sender analoge øjebliksbilleder fra små videokameraer gennem True Nords VJ’s hjemmebryggede filtre. To sæt trommer springer frem foran scenens animerede øjne som klumpede tårer, og på næseryggen har René Thalund sine to keyboards og Kristian Riis sin guitar og sin bærbare computer. Der er pondus og plads til at lægge hovedet tilbage i et anerkendende ryg til den umiddelbart tunge og seje baslyd. “Trespass” som et musikstykke uden sang er godt gennemtænkt og giver særligt en glimrende lejlighed for trommeslagerne til at vise deres plads i et Battles-inspireret inferno af lidt for upræcise rytmer.

Det opmærksomme publikum har i sættets andet nummer spottet Entrepreneurs-forsangeren Mathias Bertelsen, med sine karakteristiske lyse lokker, der er strategisk opmagasineret bagud ad en anonym sort kasket. Alt er nærmest sort, stramt, ranglet og punket og allerhelvedes cool. Det skal hurtigt vise sig, at ærgerlig middelmådighed er lumskt indpakket af Bertelsens solide tilstedeværelse og mindst lige så gennemførte vokal. Det er beundringsværdigt, at ikke en eneste stemme er mærkbart backingtrack, men i stedet fremskaffet ved at lade en af tre medbragte solister synge sig frem til noget, der minder om pladens numre. Desværre kikser det nok så meget, især for True Nords tætte samarbejdspartner Nikolas Frandsen, der har fået den vanskelige opgave at vikariere på “Feels So Nice”, “Emilie” og “Step By Step”. Sidstnævnte i duet med Ditte Nitzsch fra opvarmningen Spring & I.

Det er ikke fordi, stemmen ikke synger godt, men snarere et spørgsmål om, at sangen aldrig slipper igennem den stramme percussion og de mange fede beats og ender med at afgive et katastrofalt præg af noget cool karaoke fremfor en god koncert, som man har lyst lidt at betale lidt over 200 dask for at overvære. Og bandet kan ellers spille nok så pragtfuldt, når svipserne ikke lige sætter rytmen ud af spillet, og når de to seje trommeslagere får lov at smælde med stikkerne.

Koncerten bliver meget kort, sammenfattet og utilstrækkelig, selvom Mathias Bertelsen unægteligt gør sit for at charmere og skråle seancen i mål. Havde der nu været en større flok mennesker til at absorbere meget af den dansevenlige musik, som eksempelvis albummets lukker “Love, Life, Heart, Soul”, der med inspiration fra Justices andet album byder op til dans uden den påtvungne popstruktur og sang, så ville fejl og mangler nok heller ikke ligge og plaske på dansegulvet.

Spring & I ***

Der var kun lige plads til Ditte Nitszch og Marie Friis med pult, keys, guitar og mikrofoner. En vilje til at performe og tilstedeværelse i musikken var tydelig i skiftet fra den begrænsede interaktion med højenergisk elektropop til leveringen af en mere indie-præget lo-fi vokalperformance. Sange som singlen “Voicses” og “Hey Boy” lød, som om de kunne have samme gennemslagskraft som de klareste sammenligninger i Blondage og Mø, men blev undervældende, enten fordi teknikken ikke tillod det, eller fordi sangstemmerne ikke var helt så habile. Det er trods en relativt middelmådig opvarmning altid forfriskende at mærke den klare vilje til den gode musik og til at levere et bestemt drop eller en vanskelig solo. Det oprigtigt selvimponerede smil, der fortrækker sig på en ung musikers læber, er utrætteligt en værdifuld oplevelse helt uden for vurdering.

True Nord kan opleves følgende steder:

29/11 Pumpehuset, København

30/11 Studenterhuset, Aalborg