ANMELDELSE: Når slutspurten trækker stikket hjem

Baby In Vain, 1000fryd, Northern Winter Beat

Anmeldt af Brett Tootle | GAFFA

Sidstedagen er kommet på årets Northern Winter Beat, hvor der siden torsdag har været fuld spræl på tværs af Aalborgs mangeartede spillesteder. Fredagens klare himmel er denne aften afløst af silende regn med blæsevejr, så vi trækker ind i 1000fryds lune undergrundscafé. Her venter et af landets mest prominente, men endnu unge navne, i form af grunge-trioen Baby in Vain. Og med det nye debutalbum "More Nothing" i bagagen er aktualiteten i højsædet.

I aftenens anledning er sættet da også stærkt baseret på førnævnte plade. Foran en mellemstor skare af publikum åbnes der med singlen "Transcendent", der ligger solidt fra land med syret halvtone-guitartema og slæbende My Bloody Valentine-vokalæstetik. På scenen komplementeres der med en energisk introvert performance, som vi kender fra bandet. Opfølgeren i form af den aggressive "Thank You" synes dog aldrig at få helt fat, hvor den næsten kaotiske vibe måske skydes for tidligt af i sættet. Lidt symptomatisk set fremstår koncertens første halvdel desværre en smule ufokuseret og kun glimtvis gribende. Flere af numrenes ellers fine detaljer drukner ligeledes i en hel del bund.

Godt halvvejs synes trioen dog at få noget bedre fat, hvor den fængende "She" sætter gang i en stime af vellykkethed. Vigtigst af alt er dog bandets højere intensitet, hvor der spilles, som var det sidste gang. I krogene blandt det vedholdne publikum dukker de positive tillægsord til sidemakkeren da også mere og mere op. "One Feather" viser, at Baby in Vain har modet til at turde blotte sig fra den lydmur, der ellers har kendetegnet lydbilledet i flere år. Foruden nummerets velfungerende trommedynamik står Andrea Thuesens vokal her flot plantet.

Som opsigtsvækkende kontrast brager gruppens medbragte smadder-synth pludselig ud i rummet, hvor både lyd- og energiniveau skydes i vejret. Lola Hammerich tager her teten, som gjaldt det liv eller død og ikke "blot" den sidste koncert. "Not for You" hamres med punket, piercende energi ud i publikums øregange på bedste vis. Undertegnede har tidligere hungret efter mere fantasi og grænsesøgen i det grungede univers, trioen befinder sig i, og til stor glæde bringes dette netop mere frem hér. Som bundsolid afslutter skydes den slæbende tunge "Apoca" af sted i god stil med canadiske Black Mountain.

Baby in Vain rammer måske ikke topformen hele denne lørdag aften i Aalborg, men opretholdes der blot et lidt større flow og fokus til forårets kommende shows, så ventes der bestemt stærke sager.