Barndommens land opdateret

Turbolens, Frost Festival 2018, Rundetårn, København

Barndommens land opdateret

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Bo Rune Madsen har endegyldigt lagt Mew bag sig, og dog? En time med bandet af Madsen og de purunge teenagere fra Bernadotteskolen viste, at de ingen døgnflue er. Spændende perspektiv for morgendagen.

Jeg så sidst Bo Rune Madsen, da han gæstede GAFFA-Prisen 2017 og medbragte gruppen af unger fra den navnkundige Bernadotteskole, der med sin frie undervisning og fokus på musik og kunst har udklækket et væld af musikere. Nu var tiden kommet til en egentlig debut, og gruppen stillede op som en klassisk rocktrio af betydelig tyngde og med seks børn, der skiftede mellem at stå på scenen og holde sig tilbage, når det var tid til en solotur for bandlederen.

Vi startede blødt ud med den spanske guitar og en lidt famlende lyd, der er med fuldt overlæg fra en kunstner, som med egne ord "har prøvet rigeligt at stræbe efter perfekt lyd og knivskarpe breaks i sit gamle band". Det var i Svumpen, åbneren på sidste års ep. Med det samme entrede Madsen og ungerne det tilstræbt naivistiske univers, som er en tidsrejse både tilbage til hans egen barndom og et kig på den nuværende set gennem øjnene på hans egne børn og de børn, han har med i sit så godt sete band. De har nemlig på rekordfart fået en ret unik lyd.

Drømmen kom, og nu iførte Bo Rune Madsen sig sin Fender Telecaster og tændte for de effektpedaler, som han med vanlig fantasi brugte under resten af koncerten. Det var tydeligt, at guitaristen i ham – denne herligt unikke guitarist, der var så vigtig en del af Mews lydbillede – stadig har en masse på hjerte, og vi fik hele tiden smagsprøver på hans helt egen måde at servere breaks, der åbnede op for herlige velklingende melodiforløb.

Den spritnye single, Farver, fik en sangerinde på banen i form af 12-årige Ella Nyota Njaidi Nørholm, der sang fornemt op med Bo Rune Madsen i et forløb, der med sine postulerende trommer og bjergtagende omkvæd umiddelbart fik undertegnede til at tænke på samme univers som Special med Mew, og hvor koret af børnestemmer bare løftede dig og tog dig med uimodståligt.

Et andet fedt højdepunkt var den lange Jeres Sang, hvor Bo Rune Madsen rørende og igen på den personligt halvnaive måde fik fortalt en privat familiekrønike om sine børns tilblivelse både set med egne og ungernes øjne. Alligevel var det især fedt, når koret af barnestemmer gik ind og for alvor var aktive, som på gennembruddet med Rastløse Bevægelser, som er et lille mirakel af en sang og til fulde retfærdiggør, at Bo Rune Madsen stoppede den globale færd med det gamle band for at finde fred i det nære. Det er der nemlig kommet vidunderlige kreative blomster ud af.

Jeg er vild med Turbolens, som kan noget helt specielt og som bare vil vokse og vokse, hvis børnene i alle aldre er enige om at fortsætte den herlige leg. Mens engle som Povl Kjøller hilser fra en sky i det fjerne.

Dejlig koncert på Frost.

Svumpen

Drømmen