The Minds of 99
Solkongen

ANMELDELSE: En generationsstemme rammer et foreløbigt klimaks

Album / Sony Music
Udgivelse D. 23.02.2018
Jan Opstrup Poulsen

”Alle skuffer over tid” synger Niels Brandt på sangen af samme navn. Men meget tyder på, at det ikke lige er rundt om hjørnet for The Minds of 99, der med Solkongen for alvor folder sig ud som en generationsstemme. Solkongen er et fuldt album, der består af den tidligere udsendte Solkongen Del 1 og seks nye sange, som udgør Del 2. Og sammen med knivskarpe sange som "Ung kniv" og "I'm Gonna Die" fra første del topper de lige op med endnu en række markante kompositioner, der leger videre ad popsporet i deres umanerligt iørefaldende elektrorock.

Det lyder måske lidt fatalistisk med en sang, som bærer titlen "Alle skuffer over tid", men det viser sig at være en boblende kærlighedssang, der med en lysende melodi understreger glæden over nuet, selv om vi kun kan skuffe over tid. Det handler nemlig om at fastholde sig selv og sætte pris på nuet hos sanger Niels Brandt, der med sine eksistentielt tonede sange går i rette med den overfladiske og selviscenesættende dagligdag, som vi ynder at spejle os i.

Niels Brandt gør op med tendensen til, at vi hele tiden vil have mere af det, som vi allerede har. Det indrammer The Minds of 99 mere end perfekt på albummets absolutte hurtigløber "K før ærlighed", der trods et voldsomt udtræk af både New Order og Pet Shop Boys bare er klar til at erobre verden med en smittende melodi.

The Minds of 99 tager nogle dybe dyk ned i tiden, men sat sammen med den ungdommelige livsappetit og sans for doseret weltschmerz bevæger de sig over mod den mere poppede tone med stor elegance på et album, som er en solkonge værdigt.