Progressiv metal af høj klasse

Defecto, Atlas, Aarhus

Progressiv metal af høj klasse

Anmeldt af Jeanett Meibom Andersen | GAFFA

Når de fire københavnske mænd går på scenen, bliver man nødt til at stoppe op og følge med. De indbyder, nej de forlanger, at du kigger op på scenen. Introen, hvor de går ind enkeltvist med Nicklas Sonne i front, lysshowet som bygger op til, at her skal der ske noget vildt. BOOM! Så går de i gang. Det første, jeg dog lægger mærke til, er Sonnes “diva-blæser”, som giver ham vind i håret. Om han har fået stjernenykker efter at have opvarmet for kæmpe bands som Rammstein og Metallica skal ikke kunne siges, dog lader det også næsten til at give ham vinger, da hans performance når et ekstra niveau. Selv om Sonne fra første øjekast får mig til at tænke på Beyoncé, leverer ham og resten af Defecto showet så godt, at blæseren blot bliver et gimmick, som ophøjer hele aftenen.

Sættet er lækkert bygget op med en god blanding af nyt og gammelt, og Defecto formår at få alle i bygningen med. Bandet starter ud med tre numre fra den nye plade udgivet første december sidste år; titelnummeret ”Nemesis”, efterfulgt af ”Savage” og ”Endlessly Falling”. Med disse bliver stemningen sat. Defecto er gået over i en meget mere progressiv sound end på pladen Excluded (2016), som nærmere befandt sig i den power-metalliske genre, det høres tydeligt i nummeret ”Ode to the Damned”, som måske har fundet noget inspiration fra det svenske progressive band Opeth. Det eneste, der ærgrer lidt i nogle af sangene fra det nye album er, at keyboard-elementerne kan synes lidt for dominerende indimellem.

Bandet hamrer frem med de “gamle” numre fra Excluded, og der er alle bare med. Specielt med ”You Had It Coming” og aftenens afslutter ”Sovereign” er der godt gang i festen. Det er tydeligt at fornemme, at Nemesis (2017) er spritny, og at det derfor hovedsageligt er de ypperste fans, som kan være helt med der.

Et shoutout skal lyde til aftenens trommeslager, som ikke er Lars Jensen, der normalt står for den lækre dobbeltpedal, men derimod en gæv gut ved navn Mikkel (Mikkel Christensen fra Prevail), som har formået at lære sættet på intet mere end 14 dage. Det fortjener et shoutout, når man skal sætte rytmen for et så teknisk godt metalband som Defecto. En cadeau skal også gå til guitarist Frederik Møller, som nummer efter nummer skyder de sygeste soloer ud af guitaren. Bandet var tidligere på året nomineret til GAFFA-Prisen i kategorien “Årets danske hardrock/metaludgivelse”, men måtte se sig slået af de unge gutter fra Solbrud.

Defecto påbegynder deres Nemesis-Danmarkstour med aftenens koncert på Atlas og spiller to numre, som de aldrig havde fremført live før denne aften. Det syv minutter lange ”Ascend to Heaven” bliver spillet med hjertet (og en smule guitarproblemer), og alle fire gutter giver den alt, de har på aftenens sidste nummer. Selv om kompositionen er teknisk svær og, som de bedste progressive numre, blander det melodiske med sang og blide guitarriffs med tunge trommer og growl, kommer de igennem til UG. Ascend To Heaven er absolut aftenens højdepunkt og sætter virkelig Defecto på skalaen inden for progressiv metal.

Opvarmning: Beneath the Silence + Electric Hellride

Beneath the Silence **** Se billeder her

Knaldrødt hår, Vans-trøje og med fire gutter ved sin side – forsanger Mette Hessellund var på med det samme, og det kunne mærkes. Hun var absolut den energibombe, som hendes røde hår afspejler. Bandet var aftenens første, og stemningen var sat, så snart de gik på scenen. Mette var PÅ og hendes vokal var fantastisk. Genremæssigt lægger bandet op til en interessant sammensætning. Musikken minder om Meshuggah, tekniske finurligheder på guitaren og solide trommer, men uden vokalen derfra. Den stammer i stedet fra bands som Evanescence. For Beneath the Silence virker det mærkeligt nok. Deres nylige ep er indspillet af ingen andre end hr. Sonne fra Defecto, og jeg er sikker på, at de nok skal nå langt på den danske musikscene, såfremt der bliver støttet op om deres unikke sound.

Electric Hellride *** Se billeder her

Bandet har eksisteret siden 2008 og udgav i september deres andet studiealbum efter en længere pause. Denne aftens gav de den fuld skrald på Atlas, og man kan godt sige, at de gav publikum et “hellride”. Fantastisk energi og lysshow, men jeg synes, at bandets performance haltede efter Beneath The Silence, især når man ser på den erfaring, bandet må have opsamlet siden 2008. Der manglede ordentlig power på frontmand Casper Villumsen, som han med sikkerhed normalt præsterer.

Defecto kan opleves følgende steder i 2018:

3. marts: Tønder Kulturhus

17. marts: Posten, Odense