Diplo
California

ANMELDELSE: Spil påskeliljerne frem igen, onkel Diplo

EP / Universal
Udgivelse D. 23.03.2018
Jens Dræby

Få mennesker har så stor indflydelse på, hvad vi danser til på klubberne, og hvad den nye store trend bliver på den udskældte, men hurtigt galloperende EDM-scene, som Mr. Major Lazer aka Thomas Wentley Pentz aka Diplo har. Med et verdensorienteret syn på dansemusik har han effektivt fået verden til at danse til idiosynkratiske hybrider af psykedelisk reggae-hip-hop med knald på bassen og på tempoet. Det er dog ikke den eksperimenterende og skubbende Diplo vi møder på California, her er det den godmodige onkel, der kommer med gaver af ukuelige pop-skæringer, som viser manden som en producer, der kan hive det bedste ud af sine samarbejdspartnere.

Der er ingen tvivl om, at mødet mellem MØ og Diplo har givet begge kunstnere lidt ekstra vind i sejlene – en mere end den anden. At den helt tilforladelige trap-sang med MØ og Goldlink er den svageste på ep'en, siger noget om udgivelsens popmusikalske kvalitet og særligt viser det, hvor højt niveauet ligger for de mange veloplagte performances. Nutidens rappere kan åbenbart synge, og ingen genoplever Outkast-ånden helt så hyggeligt og elegant som DRAM og hans klagesang på "Look Back". Men også Lil Yachty og Desiigner er så lidt irriterende eller fandenivoldske, at man kan bilde sig ind, at de sagtens kunne lave musik til voksne musikelskere.

Åbneren "Worry No More" er aldeles perfekt som en klassisk pseudo-reggaesang med små subtile kendetegn samt nogle overordentligt charmerende tangenter, der svarer tilbage på Yachtys omkvæd. Topmålet for California er dog uden tvivl den hysteriske Wish med Trippie Redd, der synger sin charme langt ud over ethvert spørgsmål om talent, godt akkompagneret af en organisk og grovkornet version af noget fra Calvin Harris' Funk Wave Bounces.