Total Hip Replacement
Wonder Why

Lovende albumdebut fra den aarhusianske reggae/worldkvintet

Download / Total Hip Replacement
Udgivelse D. 26.04.2018
Henrik Bæk

Debutalbummet Wonder Why er kulminationen på to års intens turnévirksomhed for Aarhus-kvintetten Total Hip Replacement, der oplagt mikser jamaicansk reggae med globale dansegrooves fra Afrika og Mellemøsten. I 2017 spillede de på flere danske og udenlandske festivaler, heriblandt hele otte koncerter på Spot, ligesom de vandt den anerkendte talentpris på Smukfest. I november 2017 var bandet på turné til Kenya og Tanzania, hvor de blandt andet spillede på Karibu Festivalen i Tanzania.

Tidligere har bandet udsendt to ep'er, men det er første gang, gruppen kaster sig over albumformatet, og det er der kommet en rigtig fin skive ud af, selvom live-formatet absolut passer bedst på et band, der er så meget ét med at optræde. De mere klinisk stramme studiekompositioner synes desværre ikke at give bandet det frirum, de normalt har, når de optræder live, hvor der er plads til større improvisationer og dermed mere leg.

Budskaberne på albummet er ikke kun kritiske i forhold til et kapitalistisk og egocentreret samfund, men også håbefulde, idet troen på en bedre verden bestemt ikke fornægter sig. Nummeret "Come Along" er groovy tilbagelænet jazz og funk på samme tid med et lokkende kor, der handler om ikke at give op, selvom der er forhindringer forude, ligesom "Magic Fire", der tilsat et lækkert one drop reggaebeat, solide blæsere og en legende guitar, der trækker klare præferencer til vestafrikansk musik hylder musikken, hvor der synges:  ’A love of music deeply rooted In our soul’.

Det nye album vil atter bringe Total Hip Replacement ud på de danske festivaler og spillesteder, samtidig med at 2018 vil bringe bandet til Finland, Island, Tyskland og Ghana.

// DAN