Babylon ligner sig selv

C.V. Jørgensen, Train, Aarhus

Babylon ligner sig selv

Anmeldt af Espen Strunk | GAFFA

Der er næppe noget, der maner til høje forventninger som begyndelsen på en af 67-årige CV Jørgensens sjældne ture på landevejen.

Sidste gang var i 2010, og dengang havde vi ventet siden 2002, hvor CV afbrød en endnu længere pause fra scenen med sit hidtil seneste studiealbum Fraklip fra det fjerne og efterfølgende turné og livealbum.

Hele garderoben emmer af forventningsfuld summen, og det siger sig selv, at der er udsolgt denne aften på spillestedet Train i Aarhus – et af de første stop på en turné, som blev indledt i Birkerød for en lille uges tid siden.

Og står han der – badet i blåt lys og flankeret af sit fremragende backingband, som denne gang består af såvel yngre kræfter som Gustav Ljunggreen og guitar-esset Rune Kjeldsen som veteranerne Knut Henriksen og (”som altid,” som CV siger) Gert Smedegaard på trommer.

Godt nyt

”Intet nyt er godt nyt for fleste”, som CV synger et (andet) sted, og den linje indrammer meget godt helhedsindtrykket, selvom den ikke er med i aften.

Lige fra seancen sættes i gang omkring klokken 20 med "Indian Summer", efterfulgt af "Det regner i mit hjerte", og videre gennem et både stramt og gavmildt sæt bygget op af nyklassikere som "Spildte bedrifter", "Ude af Sync", "Babylon" med flere.

Jo, CV er i huset – og minsandten om vi ikke også får et par glædelige greb tilbage til det tidlige bagkatalog med "Flik-Flakker" og regulær folkefest med ”Sæsonen er slut” ved afslutningen af det fem kvarter lange hovedsæt. Det er ikke "Costa del Sol", men det er formentlig så tæt på, vi kommer med CV Jørgensen anno 2018.

Den ømme hyldest til sangskriverens moder i "Elisabeth" sidder side om side med "Altmuligmanden", hvor CV hylder kvinden i sit liv – og vi får en humoristisk hovedperson, som beder det stopfulde spillested om at ”stille jer lidt sammen dernede på midten”, så han kan forevige øjeblikket fra scenen.

Glimrende genhør

Vi får den velkendte vekselvirkning mellem underspillede bemærkninger mellem numrene (”I følger rigtig godt med!”) og så selve de skarpe sange, som har fået mange til at hylde Jørgensen som en af modersmålets store fornyere i rockmusikalsk regi.

Som hos forbilledet Dylan er det imidlertid – det har altid forekommet mig at være en afgørende pointe – i leveringen, ikke mindst live, at forlæggene for alvor kommer til live: ”Et hav af panik uden mæle, en skipperskrøne ingen tør tro / en ghetto på gloende pæle / et Herrens hus hvor ingen vil bo” og så fremdeles.

Som Dylans synes CVs tekster at være suggestive snarere end egentlig betydningsbærende, eller rettere: De indgydes betydning, når de synges. Af CV Jørgensen. Og i aften i Aarhus sidder sættet lige i skabet, leveret af en fokuseret hovedperson og et backingband, der er en CV Jørgensen værdig.

Rune Kjeldsen, som gennem årene har flankeret flere danske rockveteraner på fornem vis, udfylder elegant en central rolle i lydbilledet, hvor også Ljunggreens lejlighedsvise pedal steel tilføjer klædelig kolorit. Og bandets veteraner – de spiller, som om de aldrig har gjort andet. Hvilket formentlig heller ikke er helt ved siden af. Et glimrende genhør.

LÆS OGSÅ: Historien om C.V. Jørgensens Det Ganske Lille Band – fortalt af trommeslageren

Sætliste:

Indian Summer
Det regner i mit hjerte
Lokomotivation
Ude af sync
Spildte bedrifter
Til skaberens fulde tilfredshed
Babylon
Some Like It Hot
Elisabeth
Altmuligmanden
Blåt blod til alle
Flikflakker
På gyngende grund
Sæsonen er slut

Ekstra:
Florafobi
Det si'r sig selv


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA