C.V. Jørgensen
Storbyens små oaser (genudgivelse)

KLASSIKEREN: 26-årig C.V. Jørgensen brænder igennem 40 år efter

LP / Warner Music
Udgivelse D. 04.05.2018
Espen Strunk

”Du er den store entertainer i dit selvudslettende one man show / og kan du bruge mig til noget, vil jeg være indforstået / med blot at redigere din scrapbog...” Jo, den er god nok: Efter Warner Musics højst velkomne vinyl-genudgivelser af C.V. Jørgensens to første album for tre år siden, er turen nu kommet til den såkaldte Sweet Silence-trilogi (efter studiet på Amager, hvor pladerne er indspillet). Tre mesterlige album, indspillet og udgivet med måneders mellemrum i perioden 1977-79 – og muligvis mandens hovedværker, hvis det regnskab giver mening at gøre op.

Første album i trilogien var Storbyens små oaser, en decideret dansk rockklassiker og lyden af en solist, som for alvor finder sin form ovenpå de to foregående, løfterige udspil En stynet strejfer og T-shirt, terylenebukser og gummisko. Vi taler sange som "Det ganske lille band", "Entertaineren", "Fra en telefonboks" og "Bellevue" – fremført af en 26-årig C.V. i topform med sit ”ganske lille band” – René Wulff på trommer og nu afdøde Erik Falck på bas og ligeledes afdøde Ivan Horn på guitar – foruden Per Wium på tangenter.

Der spilles tight og veloplagt som bare pokker, og også lyrikken fremstår skarp og smidig her, hvor Jørgensen træder i karakter som, ja, sin helt egen. En ener på samtidens scene dengang; i skrivende stund atter på landevejen, nu som højt respekteret rocklegende og modersmålsfornyer. En status, som ikke mindst beror på de fantastiske plader fra karrierens tidlige år, der altså nu er tilgængelige for såvel nye lyttere som for de gamle fans, der formentlig for længst har slidt deres gamle eksemplarer op.