Veloplagt fransk rapper sparkede Distortion lørdag i gang

,

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

På et usædvanligt velbooket musikprogram på årets Distortion var der fundet plads til en original booking af spændende karakter – nemlig rapperen KillASon.

Den engelsksprogede MC fra Paris gør tingene på sin egen måde: ingen dj på scenen, krydret med højintens dansabelt rapmusik, som fra tid til anden leveres med et par hundrede kilometer i timen.

Distortion. Dag 4. Vi nærmer os et run in på et Distortion, hvor København har vist sig fra sin allerbedste side med temperaturer, der ellers vil være Sydeuropa værdigt. De manges dage festligheder og den udmattende varme afspejler sig i fremmødet på Red Bull Music Stage, hvor den franske rapkomet er på programmet som aftenens andet navn. Kl 20:25 kan fremmødet således tælles på et par hænder i det Red Bull-dekorerede telt, og da klokken slår halv, er det ej heller, fordi fremmødet er overvældende.

Det påvirker dog ingenlunde hovedpersonen, som går fuldt ind fra starten, og i løbet af de første par vers er der i klassisk festivalstil ved at være fyldt op med forbipasserende gæster. På scenen står manden, med det borgerlige navn Marcus Dossavi-Gourdot, alene – og som nævnt ovenfor, ingen andre. I en fjerjakke og solbriller leveres numrene ubesværet og med attitude som en sand verdensmand. To numre inde beder han om mindre røg på scenen. “The smoke’s coming out of me”, som han selv bedyrer. Og det passer!

Før nummeret "Rocky" ryger jakken, og vi får introduktionen: med først et “tak” og en uddybning af, at man på fransk siger “merci beaucoup”. Plus en forklaring af at Paris er verdens smukkeste by – noget, det københavnske sommerfolk forståeligt opponerer en smule imod. Al tale og musik leveres desuden med et komplet accentfrit engelsk, og de kække karismatiske passager mellem numrene giver følelsen af, at vi har med mere end blot en musiker at gøre – KillASon er en entertainer.

Undervejs får vi adskillige smagsprøver på talenterne, som Dossavi-Gourdot har at byde på. Alt fra falsetsang til dobbelttempo flow over tunge trap-beats, og der bliver busted ikke så få moves fra scenen. Netop dansen ligger ikke fjernt for KillASon – hans mor er således en kendt koreograf i hjemlandet, hvorfor de utallige dansemoves er blevet en kendt del af showet. Under "Shine" har han således både sine shades og sin swag på, som han også bedyrer på nummerets omkvæd, og netop dette nummer formår at sætte ild under publikum, som efterhånden er tiltaget i volumen.

Omkring halvvejs i showet vender KillASon sig 90 grader mod sin MacBook og sætter mikrofonen i stativ. Det giver en mere afdæmpet levering. Umiddelbart er det altid farligt at stå med siden halvt til publikum, jævnfør regel numero uno for sceneshow: vend aldrig ryggen til dit publikum! Det varer dog kun tre numre, før end vi igen har den hårdtslående skarpspytter i ansigtet igen – en position, der passer langt bedre til de energiudladninger, vi ellers har fået serveret på aftenen.

Generelt formår manden på scenen at engagere crowden forbilledligt. Der er både call/response, småsnak mellem næsten alle numre og naturligvis en masse “make some noise Copenhagen!!!”. Før "Ready Or Not2 ryger det sidste stykke overtøj, og i bar mave får vi leveret aftenens velsagtens bedste nummer. I baggrunden er grafikken skiftet over til flammer, og der kan bestemt gøres en pointe ud af, at netop denne præstation var ren ild.

Som showet afsluttes får vi først et voldsomt showdown på "WRONG" – i den grad imponerende, hvordan man kan levere så stabilt, mens man flyver rundt på scenen, uden at miste så meget som en vejrtrækning. Efterfølgende er det "M.N.M.N" fra debutpladen “The Rize”, der står for skud, og sidst, men ikke mindst lukker franskmanden den akkurat timelange forestilling af med et instrumentalt medley, en dansesekvens og sågar et backflip(!) på scenen. Stærke sager.

Ironisk nok er det mod slutningen af showet, at fremmødet i teltet er størst, og det er altså en smule ærgerligt og nok også den største finger, der er at sætte på lørdag aftens opvisning på Red Bull Music Stage – nemlig at showet med fordel kunne have ligget to-tre timer senere, og derved have sikret den crowd, som præstationen på scenen immervæk fortjente. Det er dog ikke sidste gang, undertegnede lægger vejen forbi et KillASon show, såfremt han igen kigger forbi Danmark. Og, mon ikke vi får besøg af den energiske entertainer igen herhjemme? Andet ville undre.