Legacy (1974-2007)

Natasja stråler på nyt bokssæt

LP / Playground Music
Udgivelse D. 29.06.2018
Henrik Bæk

Den danske dancehallstjerne Natasja Saad døde d. 24. juni 2007 i en tragisk trafikulykke en tidlig morgen på en landevej udenfor byen Spanish Town i hendes elskede Jamaica – blot 32 år gammel.

Året forinden havde Natasja gjort det umulige – nemlig ved at vinde den prestigefyldte talentkonkurrence Irie FM Big Break Contest i Jamaica med sangen 45 Questions, som den første ikke-jamaicaner nogensinde. Præmien var en pladekontrakt, musikvideo, fotosession og et job til Reggae Sumfest-festivalen, hvor bl.a. 50 Cent og Rihanna også optrådte. Og med sejren lå verden for den unge dansk/sudanske kvindes fødder, der kort før ulykken indtræf netop havde fået at vide, at hendes sang Calabria 2007 toppede den amerikanske Billboard Chart.
Den meningsløse trafikulykke standsede dermed en karriere, der bød på mange op- og nedture i et liv, der blev kort men begivenhedsrigt.

I anledningen af 10-året for Natasjas bortgang, har familien og folkene omkring Natasja og hendes musikalske karriere besluttet at samle det meste af Natasjas fulde musikalske liv i en imponerende firedobbelt LP-boks, der med titlen Natasja Legacy (1974-2007) inkluderer Natasjas tre studiealbum Release fra 2005, I Danmark Er Jeg Født samt Shooting Star – de sidstnævnte to album blev udsendt efter hendes alt for tidlige død.

Den fjerde LP bærer titlen Legacy og indeholder en række numre, der ikke tidligere har været udgivet samt en række numre, der har været udsendt på andre kunstneres albums, som det tilbagelænede Regnen Slår mod Ruden med svenske Promoe – udsendt i 2015 på opsamlingsalbummet De Glemte Bånd med Donkey Sound og monsterhittet Cigar med Bikstok fra albummet Over Stok Og Sten fra 2005. For øvrigt det nummer der relancerede Natasja på den hjemlige reggaescene efter flere års fravær.
Legacy rummer 12 ud af vinylboksens i alt 49 numre og for dem der i forvejen er bekendt med Natasja, er det så absolut denne fjerde LP, der har størst interesse. Legacy viser nemlig hvor mangfoldig og alsidig en kunstner Natasja var lige fra det lettere jazzede og sårbare Let Me Be til den minimalistiske og ’pussyhole-in-your-face’ tune Sucky Sucky, der er hardcore dancehall, når det er allermest hardcore. Blandt andre ikke tidlige udsendte numre finder vi det heftige Bucket Of Lyrics med No Name Requested fra 1993 samt det disco-prægede Free (Style) med Kenneth Bage og CMN fra tidligt i Natasjas karriere.

Bokssættet er først og fremmest en hyldest til Natasja og det livsrige menneske hun var – direkte og med et smittende gå-på-mod, men er også et værdigt minde over en stor kunstners karriere og et stærkt manifest over den betydning, Natasja har haft i udviklingen af den hjemlige reggae- og dancehallscene.

Natasja Legacy (1974 – 2007) er udsendt i reggaefarvet rød/gul/grøn vinyl og digitalt.