Soulsangerinden og rapperen levede op til sit efternavn

Iris Gold, Roskilde Festival, Countdown

Den dansk-engelsk-jamaicanske soulsangerinde og rapper Iris Gold har fået æren af at lukke årets Countdown-scene i Roskildes warm up-periode, og publikum er helt klar på at slutte del 1 af festivalen med en fest. Pladsen er helt fyldt, og flere tusind personer er samlet. Det skader selvfølgelig heller ikke, at Iris Gold har haft et par solide hits med ”Colour Trip” og ”All I Really Know”, at det igen og igen bliver nævnt i medierne, at hun har varmet op for så store navne som Robbie Williams i Abu Dhabi og Taylor Swift i London, begge dele i 2015, og at hun gav en velanmeldt koncert på dette års Spot Festival. Derudover tillader jeg mig i al ubeskedenhed at antage, at det heller ikke er uden betydning, at GAFFA havde Iris Gold med i vores artikel ”De bliver store i 2018” i januar, og at hun optrådte til GAFFA-Prisen i Odense måneden efter.

Det står også meget hurtigt klart, at Iris Gold er klar på party. Iført pels trods sommervarmen, med en selvtillid så stor som sin krøllede hårpragt og et hvidklædt fem personers band i ryggen – guitar/kor, keyboard/dj/kor, trommer, trompet og trombone – ejer hun festivalpladsen fra det øjeblik, hun træder ind på scenen, der er prydet med enorme solsikker. Det kunne selvfølgelig alt sammen være lige meget, hvis hun ikke kunne performe, eller hvis sangene var substansløse, men det er absolut ikke tilfældet. Iris Gold er en fremragende vokalist, uanset om hun rapper eller synger med stærk soulvokal – ofte gør hun begge dele i samme sang – og sangene er stærke, eksempelvis åbneren ”Goldmine” og den hitpotentielle og selvbiografiske ”Mama Was a Hippie”, som vi får lige herefter.

Publikum synes at være en smule afventende, om end høfligt klappende i den første håndfuld numre, men efterhånden kommer der mere gang i forsamlingen, ikke mindst under hittet ”All I Really Know”. På det tidspunkt har Iris Gold allerede skiftet outfit to gange – nu er hun i guldlamé-nederdel – og flere gange råbt ”Når jeg siger Iris, siger I Gold”, og fået folk til at svare. Senere får hun mange til at rappe med på et par linjer fra Wu-Tang Clan. Hovedparten af sangene er midt-tempo-groovy, men vi får også en enkelt ballade, hvor Iris Gold sætter sig med en af solsikkerne mellem sine ben, for, som hun siger, ”alle kvinder har en blomst mellem deres ben”. En melding, der vækker jubel især blandt den kvindelige del af publikum

Iris Gold er også en smuk blomst i det danske musikbed, og der er ingen tvivl om, at hun i de kommende år vil vokse langt ud over landets grænser, hvis der er nogen retfærdighed til. Skynd dig at se hende, mens du stadig kan opleve hende på et mindre spillested.