Flækket og korsfæstet

Dead Cross, Roskilde Festival, Avalon

Flækket og korsfæstet

Anmeldt af Simon Nielsen | GAFFA

For tre år siden bookede Mike Patton og Dave Lombardo en turné sammen. Sammen med Justin Pearson og Michael Crain fra Retox skulle de spille sammen under navnet Dead Cross. Men de havde ingen sange endnu. På den måde er Dead Cross vokset ud af impulsiviteten. Det hele er et eller andet sted lidt lige meget, fordi Dead Cross egentlig bare gør, som de har lyst. Det ligger i blodet og sprøjtes ud over det publikum, der er mødt op for mødet med deres gamle teenagehelte på Avalon. Støjen flyder ud over scenen. Den sætter sig fast i vores kroppe og skærer i vores ører. Det er ikke kontrolleret støj. Det er kaos. Det er angstprovokerende og aggressionsudladninger fra fire mænd, der har passeret fyrrene. Dead Cross er angrebet på midtvejskrisen. Det er et spark i røvhullet og en spytklat i ansigtet.

– Do you do anal, spørger Mike Patton. – What do you do on your first date? Have you seen any good movies lately? Det hele er en joke, men en fed én. Mike Patton stirrer intenst på publikum med sine udspilede øjne. Han befinder sig lige midt i det – fra ”Seizure and Desist” over The Stooges og Bauhaus til Slayer og Faith No More.

Mike Patton stiller sig i position til angreb. Han svajer frem og tilbage med mikrofonen i baglommen, inden Dave Lombardos voldsudladninger kickstarter det kaos, Dead Cross er kommet for at skabe. Han spytter omkring sig, skriger og brøler, imellem croons og imponerende flødevokaler. I sit kaos opbygger han en form for kontrast, vi engang imellem ser.

Mike Patton snakker med Justin Pearson om det publikum, han spiller for. – What about that guy, he looks cool, siger han om en fyr i solhat og blomstret T-shirt. Han peger på en fyr med langt hår og svedig corpse paint. Han peger på en fyr i elefanthue og trækker en Pussy Riot-reference ned over hovedet på ham, inden han trækker dem op på scenen. – Yeah, yeah, I love you too, man, siger han til fyren i elefanthuen, der tripper så meget, at han næsten ikke kan være i sine sko. Besøget på scenen udvikler sig til et dance off. Det er sygt dumt, men sygt grineren. Lige præcis, som idéen om Dead Cross måske er.

Teltet koger, og Mike Patton har publikum lige, hvor de skal være. Han voldtager mikrofonen og alt andet omkring sig, imens hans karismatiske nonchalance flirter med publikum. Circle pitten foran scenen vokser, og om de ældre blandt publikum vil det eller ej, hopper de med og lader sig forgribe. Aggressionerne sidder uden på tøjet til ”Divine Filth”, der nærmest er så tæt på grindcore, som det kan komme, inden det fortsætter over i ”Grave Slave”. Dead Cross river os midt over og aflyser alt håb for fremtiden, men hvem gider også andet, når Mike Patton står foran os. Han takker af og vender sig, men med forklaringen, at de alligevel har taget alt for meget coke, så de kan lige så godt blive og tage en mere.

Dave Lombardo banker febrilsk på trommerne, og ingen virker helt til at vide, hvad der kommer til at ske. Mine tanker flyver over mod Slayer, og i øjeblikket efter brager ”Raining Blood” ud fra scenen. Men i stedet for at låne Tom Arayas rå vokal, bevæger Mike Patton ud i omkvædet af ”Epic”, der brækker publikum midt over i forbavselse og fascination. Vi tror, det nu er ovre, men vi tager fejl. Dead Cross kører trippet ud og bevæger sig ind i ”Nazi Punks Fuck Off” af Dead Kennedys, der hjælpes på vej af Jeremy Bolm fra Touché Amoré.

Alt på scenen virker impulsivt. Intet er efter bogen, ligesom det gælder Dead Cross. Mike Patton, Dave Lombaro, Justin Pearson og Michael Crain er personificeringen af det regelløse. De har ladt sig opsluge af aggressionerne. De har smidt de stive jakkesæt, er stukket i en hawaiiskjorte og har blottet deres tatoveringer. I sidste ende er de pisseligeglade med, hvad folk tænker.

Seizure and Desist

Idiopathic

Obedience School