Forhastet sæt reddet af hits

Turboweekend, Skovscenen, GrimFest

Forhastet sæt reddet af hits

Anmeldt af Lise Sastakauskas | GAFFA

Arkivfoto.

Martin Øhlers Petersen på trommer, Morten Køie på bas og Anders Møller på keys indfinder sig ved deres respektive instrumenter, mens tonerne til “Neverending” slås an, dog mindre eksplosivt end på studieindspildningen.

Nuvel, det havde måske også været et antiklimaks at spille “Neverending” for fuld skrue, eftersom Turboweekend netop giver elektrorockgruppens fjerdesidste koncert nogensinde – og altså derfor ikke er særligt meget neverending i sig selv. På den måde klæder det melankolske islæt sangen fint, om end gennemslagskraften i Silas Bjerregaards vokal først skinner igennem efter to omgange af omkvædet. Langt størstedelen af publikum smider hænderne i vejret, mens de påbegynder et bifald, der fanges og opildnes af Bjerregaard under melankolske “Disco to Disco”.

“Something or Nothing” blæser videre med kraftfulde trommer og melodiske keys, der synes at indkapsle 00’ernes elektrorock. Momentvist springer Silas rundt på scenen, som gjaldt det livet. De hurtige weekendkrigere indtager GrimFest med storm, mens “Something or Nothing” glider over i “Holiday”, et yderst catchy nummer.

Når flere numre bliver til ét

Det swinger virkelig for Turboweekend og publikum, indtil “Holiday” afløses af “Sweet Jezebel”, der desværre kommer til virke som et ufrivilligt pusterum. Heldigvis er det kun tale om kortvarig kunstpause, eftersom de afdæmpede rytmer erstattes med en insisterende trommeopbygning. Herefter følger endnu en glidende overgang til “Into You”, der undervejs høster taktfaste bifald.

Ifølge Silas Bjerregaard & co. vil Turboweekend dreje koncerten i en mere sexet retning med “Wash Out”. Hvori det sexede består, kan der stilles spørgsmål ved. Det er i hvert fald ikke scratch-elementerne, der giver undertegnede åndenød. Igen, igen, igen går Turboweekend direkte fra nummer til nummer, inden kvartetten lander på “Night Shift”.

Endelig bringer Turboweekend velkendte “Miles And Miles” på Skovscenen, hvor Silas lyse stemmeregister for alvor kommer til sin ret i live-formatet. Hvor trommerne har delt dominerende rolle sammen med Silas Bjerregaards vokal og performancestil, efterlader “Miles And Miles” langt bedre plads til Anders Møllers keys. Resultatet er klart en af koncertens mest helstøbte numre.

Speciale i hits

Med “On My Side” får Turboweekend energiniveauet til at stige adskillige grader, og ligesom keyboardet kommer til sin ret på “Miles And Miles”, synes “On My Side” at udgøre basguitarens time to shine. Der er heller ikke et øje tørt, da publikum bærer “ooh, ooh, oooh, oooh”-omkvædet selv til “On My Side”, ligesom der heller ikke er det til publikumshavet af jazz-hænder og such nice guys, der skråler med på “Trouble Is”.

Med referencer til 80’ernes synth-lyd afslutter Turboweekend med et up beat-medley mellem “After Hours” og “Almost There”, der udvikler sig til en højenergisk og eksplosiv fest med stående crowd surf fra Silas Bjerregaards side.

Skulle man komme med et kritikpunkt til aftenens koncert, er det klart de glidende overgange mellem numrene, der giver indtryk af, at Turboweekend forhaster sig gennem sættet. Omvendt trækker store hits som “Something Or Nothing”, “Miles and Miles”, “On My Side” og “Trouble Is” niveauet op, og derfor lander Turboweekend-koncerten på fire stjerner.