Autotune-pioner tilbage i sit es på syrede ASTROWORLD

Travis Scott, Astroworld

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

Man skal ikke mange sekunder ind på det mystiske åbningsnummer "Stargazin", før end det står klart, at manden, der genopfandt AutoTune, Travi$ Scott, er tilbage. Det er han med albummet ASTROWORLD, opkaldt efter en lukket Six Flags forlystelsespark, der lå i hjembyen Houston. Signaturlyden med det tunge flow, de utallige ad-libs (IT'S LIT!) og 808 ned ad væggene er stadig ikke til at tage fejl af og har siden 2015-debuten Rodeo været med til at indgravere Scott i bevidstheden hos fans af den nyere hiphop-tradition.

At Scott er talentfuld udi flere facetter end blot tunede triol-flows er undertiden tydeligt. Selv har rapperen, som både synger og producerer, udtalt, at ASTROWORLD indeholder mere spøjse numre end rapperens to tidligere plader – og ser man på de forskellige virkemidler og typer af produktioner, er det svært ikke at give rapperen ret. Fra det 21 Savage-gæstede brag "NC-17" til det blide indiepop-guitar-tema, som kører på "Yosemite". Et nummer, som desuden opfølges af klassiske Scott-linjer på "Can't Stop" om at være ramt af en god alkohol/weed/lean-crossfade sammen med en shorty, som tager sig særdeles godt af manden selv. På gæstesiden er der ikke gået på kompromis. Scott får besøg af Kevin Parker fra Tame Impala, Drake, JUICE WRLD og sådan ca. alle imellem. Den legesyge approach uden regler er netop noget af det, som er med til at gøre Scotts karakter så karakteristisk, og den er som aldrig før til steder på ASTROWORLD.

Alt i alt er det kunstneriske udtryk lidt rodet til tider, men det fungerer i Houston-rapperens syrede balls-out univers, og kvaliteten i de tidstypiske produktioner kan der ingenlunde sættes en finger på. Enkelte af de 17 numre kunne måske have været undværet, da spilletiden på 58 minutter er i den lange ende, men den bidrager til The Travis Scott Experience.