Mesterlige Mendes smeltede hjerter i den silende regn

Shawn Mendes, Smukfest, Bøgescenerne

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

Det blot 20-årige stjerneskud Shawn Mendes har slået sit navn fast de senere år, med hitlistepop, der har været i A-rotation på radiostationer såvel som streamingtjenester verden over. Mendes blev oprindeligt opdaget gennem det nu hedengange sociale medie Vine, hvor han før sit kommercielle gennembrud blev kendt for at uploade små bidder af popnumre. Det gør sangeren til et ærkebillede på den nye generation af popstjerner, hvis karrierer kickstartes af viral succes.

Shawn Mendes er undertiden meget mere end et pænt ansigt og god sangstemme. Han skriver sine egne sange og kan finde ud af at sammensætte en god popsang. Og udføre dem, ikke mindst. Hvis der af den ene eller anden årsag skulle herske den mindste tvivl om sangerens kunnen, blev den gjort til skamme, det sekund “There’s Nothing Holdin’ Me Back” bragede ud gennem højttalerne. Herfra gik canadieren én lang sejrsgang i disciplinen “suveræn popkoncert”, og der var hverken sparet på charme, selvtillid eller lækkert hår.

På scenen havde han et fem mand stort, velspillende band. Mendes selv var på akkustisk guitar det meste af koncerten i ægte John Mayer-stil, og havde derudover guitarist, bassist, pianist, trommeslager og dj med sig. Forrest stod aftenens unge hovedperson og styrede slagets gang uden den mindste slinger i valsen, og elegant fik vi leveret det bedste fra bagkataloget. Falsetten på “Lost in Japan” blev nærmest toppet af den afsluttende guitarsolo, og da guitarriff’et til “Stitches” efterfølgende flød ud af højttalerne, var der ellers for alvor fællessang i den fugtige sommeraften.

Særligt godt blev det, da den opbyggende guitarintro på “Youth”, hvor publikum blev bedt om at klappe i eskalerende tempo, mens det unge multitalent troskyldigt fulgte tempoet fra det begejstrede publikum uden at falde bagud. I det hele taget var der mange imponerende passager under aftenens koncert. Særligt stærkt står Frank Ocean-coveret “Thinkin’ Bout You”, hvor hele bandet forlod scenen, og Mendes indtog klaveret, gjorde nummeret til sit eget og smeltede samtlige pigehjerter til stede foran Bøgescenerne. Hvis de da ikke var smeltede i forvejen. Do you think about me still? Do ya, do ya?

Det mest mindeværdige twist på aftenen var næsten en omstændighed, som Shawn Mendes intet havde med at gøre: vejret. Lige over halvvejs i programmet tiltog regnen markant i styrke, men der var ikke én blandt publikum, der lod til at være påvirket det mindste af det. Alle som én blev det tætpakkede publikum stående på den sjaskvåde bakke, som løber ned til Bøgescenerne, og det imponerede canadieren. I en sådan grad, at han før “Never Be Alone” tømte en halv liter vand ud over sig selv, så han kunne føle med sit publikum. Et rockstar move i den mildere ende, men ikke desto mindre mindeværdigt og et stærkt move, på den måde at kunne sætte sig i sit publikums sted.

Og der stod han så. Drivvåd og alene på scenen – for at vi andre ikke skulle være det. At dette skete før netop “Never Be Alone” var ganske symbolsk, og den enorme sky af telefonlys, der fløj op til trods for det piskende nedbør understregede blot dedikationen blandt publikum, som på dette tidspunkt i koncerten indledte stort set hvert eneste nummer med et højt (pige)skrig og et første vers + omkvæd, som nærmest overdøvede canadierens ellers sublime vokal. En vokal, som desuden gik fejlfrit igennem på Bøgescenen, som har været garant for god lyd til dette års festival.

Det hele rundes af med coverversionen af Kings of Leons’ “Use Somebody”, kun båret af stjernen selv på guitar og så the grand finale i form af kæmpehittet “Treat You Better”. Shawn Mendes takker Skanderborg mange gange for at være the most beautiful crowd he’s ever played for, og vi andre takker ham for at lægge vejen forbi og levere en kompromisløs poppræstation i verdensklasse.

Sætliste

There's Nothing Holdin' Me Back

Nervous