Baest: Danse Macabre

Baest
Danse Macabre

En dødsmetalfans våde drøm

GAFFA

CD / Century Media
Udgivelse D. 17.08.2018
Anmeldt af
Keld Rud

Siden 90’erne har danske metalmusikeres foretrukne genre været dødsmetal. Man skulle tro, at genren på et eller andet tidspunkt ville udsulte sig selv med den konstante tilkomst af bands og udgivelser. Især hvis man ser på den minimale udvikling, der er sket inden for genren. Her i 2018 synes det på ingen måde at være tilfældet.

Aarhusianske Baest har på ganske kort tid opnået noget, ganske få danske dødsmetalbands, endsige metal- eller rockbands, gør. En stor fanskare. Massiv opmærksomhed. Og en international pladekontrakt. Man kunne med det in mente få den tanke, at de fem musikere har fornyet dødsmetallen.

Når man hører deres debut Danse Macabre, kan man konstatere, at det har de ikke. Her spiller Baest dødsmetal lige efter bogen. Nuvel, de gør det med en overbevisning, som kun få af deres danske konkurrenter kan fremmane. Trommeslager Sebastian Abildsten er en menneskelig blæksprutte, som får placeret en uhyggelig mængde slag på tønderne i løbet af ingen tid, og man kan nærmest høre fråden om munden på frontgrowler Simon Olsen.  

Nogen renæssance for dødsmetallen er der ikke tale om. Baest holder sig lige så loyalt til genrekonventionerne, som en søndagsskoleelev holder sig til Katekismus. Og de lyder en del som store udenlandske navne inden for genren. De otte kompositioner på Danse Macabre er alle ekstremt effektivt skruet sammen. Dette må være en dødsmetalfans våde drøm. Et band, der virtuost bearbejder genren, uden på noget tidspunkt at pille ved dens fundament.  


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA