Nikolaj Nørlund tryllebandt Tordenskjolds Soldater

Nikolaj Nørlund med strygere, Musikkens Hus, Aalborg

Anmeldt af Kristina Kjærgaard Hansen | GAFFA

Arkivfoto

Til min store overraskelse er der kun linet fire rækker stole op i Intimsalen i Musikkens Hus. Her er vel plads til 90-100 personer efter mit bedste bud. Med en plads på tredje række lige midtfor er det også tydeligt for mig at se, at kl. 19.58 bliver der heller ikke fyldt op.

”Hej, jeg hedder Nikolaj Nørlund, og det her er 'Amerikaneren'”.

Kl. 20.00 præcist på klokkeslættet går Nikolaj Nørlund på scenen med pianisten og Steppeulvsvinderen Adi Zukanovich og strygertrioen Villa.

Nikolaj Nørlund viser dog på ingen måde skuffelse over Aalborgs sørgelige fremmøde, men svajer karakteristisk på scenen med mikrofonledningen i hånden, mens han crooner på fornemste vis.

Denne lille efterårsturné bestående af fire koncerter i Danmarks største byer, København, Odense, Aalborg og Aarhus er en præsentation og intimopsætning af sange fra de to seneste orkesterbårne albums Villa (2016) og Skamskudte Fugle (2017). Begge plader er indspillet med Copenhagen Phil og bliver nu taget med rundt i landet for første gang.

Som beskrevet i koncertannonceringen er begge albums et møde mellem moderne dansk sangskrivning og den brede orkesterklang, og det er helt tydeligt allerede fra første nummer, at resultatet er både filmisk, dramatisk og helt unikt.

Finurligheder i jakkesæt

Den dygtige pianist og arrangør Adi Zakunovic stjæler mit fokus et par gange, ikke kun grundet Nørlunds evne til at give de klassiske toner adskillige frirum med et par vokalpauser, men også fordi klaver- og keyboardtalentet spiller fuldstændig fortryllende, og på imponerende vis med lukkede øjne i ny og næ. Min første liveoplevelse med Nikolaj Nørlund er en fornøjelse, som ingen ende vil tage. Han er en spændende kunstner – dragende og til tider næsten finurlig. Det ene øjeblik står han med guitaren og hersker over rummet og mikrofonen med en musikalsk kyndighed og autoritet, mange vil misunde. Og i det næste nummer står han med mikrofonen i hånden igen, svajende og med en ansigtsmimik og gestikulering, der minder mig om de berusede folk nede fra torvet, som virkelig har noget på hjerte, dog sjældent kloge ord.

Men her lytter jeg, sammen med de resterende fremmødte. For selvom Nikolaj Nørlund ikke er en stor rocksanger, så har han fortællinger og poesi på hjerte. Han er tidligere anmeldt af min kollega Ivan Rod, som beskriver Nørlund som en af Danmarks største rockpoeter, hvilket jeg kun stemme i og give ham ret i. En sjælden og prissat artikulering kommer ud i salen, hvilket kun får mig til at elske det danske sprog endnu mere. For selv igennem de snørklede tekster og metaforiske billeder giver det hele mening, og det er en stærk og rørende oplevelse, som fylder rummet gennem lyrik og musik.

Stol på musikken

Der er stor forskel i numrene fra de to albums, selvom de alle er fyldt med kærlighed af både den lykkelige og ulykkelige slags. Stemningerne kommer til sin ret gennem de smukke strygermelodier, og det skinner tydeligt igennem på samtlige fem musikere på scenen, at de nyder det, de laver, og udviser en stor tilstedeværelse i nuet samt fordybelse i musikken. Setuppet ligner flere gange én stor tillidsøvelse, som Nikolaj Nørlund frit kan læne sig bagover i og give los af vokalen for fulde halse, for orkesteret griber ham trygt hver gang.

Man skal heller ikke lade blikket vandre for langt væk fra scenen, for magien og Nørlunds personlighed kommer til udtryk i de små øjeblikke, som jeg nyder at få øje på. Som når han danser en tre sekunders imaginær vals med mikrofonledningen til nummeret "Progression", eller laver fingerguns i endnu kortere tid i sangen "100%". Der bliver også givet en tak til Aalborg og os, som vil tilbringe en lørdag aften her i Musikkens Hus, og min første tanke går på, at jeg næsten ikke kunne forestille mig en bedre lørdag, end lige her, lige nu, med dette orkester.

Inden afslutningen af første sæt, spilles numrene "Ønsker" og "Forrest i skibet" fra henholdsvis Villa og Skamskudte fugle. Og igen bør der gives en kæmpe cadeau til de fantastiske strygere, som spiller en outro, så let og teknisk kompetent, at man skulle tro der var en volumenknap på, som langsomt skruer ned, for ikke at efterlade os spillet ud alt for kort og kontant. Smukt!

Kom igen, Aalborg

I pausen er der lidt snik-snak omkring mig, om skandalen over de ikke-fyldte pladser. ”Det er for ringe for Aalborg” og ”Det går nok bedre i København med den slags musik” og ”hvor er det ærgerligt” høres der rundt omkring. Og jeg kan ikke være andet end enig. For det her er musikalsk kultur af bedste klasse. Musik, poesi, storytelling og klassiske instrumenter mødes netop her i spændende krydsninger og midlertidige partnerskaber, for netop at kreere noget nyt.

Andet sæt starter ud med keyboardspil af Adi Zakunovic, instrumentet som endnu ikke har været i brug, men som falder enormt godt ind i opsætningerne, trods dets adskillelse fra de ellers klassiske instrumenter. I nummeret "Flagermus" kommer der igen en smuk outro fra strygerne, så hypnotiserende så selv pianist og musikarrangør Adi må kigge frem bag flygelet og nyde oplevelsen med et smil på læben.

Det sidste ekstranummer er uden tvivl aftenens højdepunkt for mig. "Under fremmed flag" fra pladen Tid og Sted (2009) er i denne sammenhæng en sang, som spiller på rigtig mange følelser. Nørlund står helt stille bag mikrofonen og synger roligt med dyb stemme, og det hele bliver både smukt, stille, højt, voldsomt, blidt og hypnotisk på samme tid. Det bliver til et af de øjeblikke, hvor musikken og nuet overtager rummet og hele ens væsen.

Nikolaj Nørlund med strygere er en koncert og musikalsk oplevelse af en særdeles anderledes og stærk karakter. Musik og tekster på et tårnhøjt niveau, som mødes i et moderne sammensurium af klassisk musik, sang og til tider tendens til ”det talte ord”.

Kun lidt over halvdelen af de opstillede pladser er optagede, men der er ingen tvivl om, at det er fans, som er her. Som ægteparret ved siden af mig så smukt proklamerede, så er det Tordenskjolds Soldater, som er til stede, og dem er vi heldigvis nogle stykker af i Aalborg.

Nikolaj Nørlund, Adi Zukanovic og strygerne afslutter turnéen i Musikhuset Aarhus søndag den 21. oktober

Sætliste

Amerikaneren (Villa)