Chemical Brothers
Dig Your Own Hole

Chemical Brothers: Dig Your Own Hole

CD / Virgin
Udgivelse D. 02.06.1999
Renè Thalund

Who is this doin' this substantic type of aggrivated psychedelic funkin'?'.lyder spørgsmålet igen og igen på nummeret Elektro.Bank. Svaret er naturligvis Chemical Brothers, og citatet stammer deres nye.CD Dig Your Own Hole..Den maniske stemme omkranses af den blanding af vilde basloops, hårde.guitarriffs og funky breakbeats, som er gruppens kendetegn. LP'er er.skåret over samme skabelon som debut'en fra 1995, men krudtet er.disponeret anderledes. Der er flere numre med party-appel..Effekterne og de vilde cuts er skærpede, mens selve rytmerne kører.i vanlig stil. Men om Chemicals gælder det, at det ikke så meget er.de ting, de sætter sammen, som det er måden de gør det.på! .Vi finder endnu en smuk sjæler med sangerinden Beth Orson, som viser en.anden side af duoens formåen, foruden selvfølgelig Noel.Gallagher-singlen Setting Sun, der strøg til tops i England.på trods af den mest kantede lyde og det mest forvrængede breakbeat.længe hørt..Mange af numrene får lov til at lyde længe, og det er godt, selvom.det er lige ved at kamme over til sidst. Det citar-befængte.afslutningsnummer The Private Psychedelic Reel lyder næsten lige.som Cornershop og det er meget kedeligt....I et engelsk musikblad læste jeg en kvindelig klummeskriver forklare en.sikker måde at få bank i en klub: Man skal bare danse ligeså.dårligt som fyrene fra Chemical Brothers. Det er sjovt nok med musikken.som dansen - med deres utidige, vilde indfald må de virke.øretæveindbydende på den ofte meget selvophøjede.dansescene..Det er alt i alt forbandet effektivt, og under lytningen har jeg flere gange.måttet kigge ned og se mine ben danse ganske ubehersket.