Jorge Cordero & Los Gran Daneses
Al Tiempo

Jorge Cordero & Los Gran Daneses: Al Tiempo

CD / Universal
Udgivelse D. 06.01.2000
Jens Villy Pedersen

Salsamusikken i Danmark er blevet til mere end bare et eksotisk pust fra.Caribien. I de fleste mellemstore byer hører det til et af de ugentlige.tilbud, at man kan komme ud og danse til salsadiskotek eller livemusik -.genopfriske gamle eller glemte kønsroller, og komme i nærkontakt.med det andet køn gennem pardansens velsignelser. Efter mange år.med señor Cordero som næsten enerådende i dansk salsamusik,.er der kommet mere konkurrence, takket være danske musikeres kontakt til.cubanske musikere, og de rytmiske uddannelsers voksende udbud af kompetente.musikere. .Med sit nye udspil, Al Tiempo, viser Jorge Cordere & Los Gran.Daneses sig dog stadig som førende på den danske salsascene. Der.er sket et tiltrængt løft siden sidste cd, Del norte y tropical.. Den cubanske inspiration er tydelig, men også cumbia, tango,.mambo, cha cha og rumba er med til at krydre cd'en. Denne gang henter Jorge.Cordere forstærkning fra sit hjemland Cuba, nemlig perkussionisten.Calixto Oviedo og produceren/musikeren Yadam Gonzales. Og sidstnævnte har.sat et stort fingeraftryk på cd'en, som medproducer på de fleste.sange. Det kommer bl.a. til udtryk i de meget fængende montunostykker,.med blæserriffs, der lyder som om de balancerer på en.knivsæg, mens stortromme og den dybeste bas gør hvad de kan for at.fjerne fornemmelsen af etslaget. Blæserbesætningen er renset for.slappe jazzsaxofoner, og kompresserhornet genlyder af blankpoleret messing i.bedste machostil. Tjah - hvad skal jeg sige? Det er bare stærktkrydret.salsa!.