Karen
En Til En

Karen: En Til En

CD / BMG
Udgivelse D. 05.10.2000
Sohail Hassan

Karen Rosenberg hedder et nyt og spændende navn på den danske R&B- og soulscene. Hun er pæredansk, lys og synger på dansk, men dér slutter danskheden også, for hun, lige såvel som musikken, lyder umiskendeligt amerikansk. Hvis der ikke allerede er en dansk R&B-scene, så er Karen en god start for dansk R&B. Med gennemtænkte, nutidige og vedkommende tekster samt kreative og vellydende produktioner er denne debut den absolut mest spændende nye danske udgivelse i lang tid. Det er en dejlig varieret plade, som kan høres fra ende til anden, uden at man får lyst til at skippe fremad eller på noget tidspunkt krummer tæer af flovhed. At Karen samtidig synger fantastisk og virkeligt lægger sjæl i hver enkelt strofe, gør pladen til et mesterværk. Karens stemme rammer R&B-stilen lige i øjet. En Til En er pakket med potentielle hits og er med noget for enhver smag. Det pumper, rykker og swinger på numre som Tænder Det Op, Mig og Min, Kom Igen (duet med Shirley) og første single Vis Mig Du’ Min Mand, som allerede har plaget de danske radio-bølger. Der gives et hug i tuden til den strømlinede og modløse pladebranche i numre som Klip En Hæl, Hug En Tå og Guld & Platin (duet med Isam fra Outlandish), og på numre som 8 Liv Tilbage, Er Du Der? og Det’ Okay gives der plads til sociale og følelsesmæssige kommentarer. Sidst, men ikke mindst, eksperimenteres der med noget så udansk som skønhed og sentimentalitet i nummeret Løft Mig Op, som grænser til filmmusik. Alt sammen uden på noget tidspunkt at blive kedeligt eller prætentiøst. Det her er simpelthen pisseflot. En solist, der holder stilen, og en debutskive, der holder, hvad den lover. Et stykke dansk kulturhistorie. Køb den. Lyt til den..