Christina Aguilera, Forum, København

Christina Aguilera: Forum, København

Anmeldt af Anne Winther | GAFFA

12 tøjskift, show og stor stemme

Billede: Mikkel Stenbæk Hansen

Christina Aguilera i Forum var en af de koncerter, hvor man det ene øjeblik havde lyst til at gå og det andet tog sig til hjertet af ren og skær beundring.
Fra start af var der lagt op til det helt store show og allerede med introen, som kørte på et stort lærred, stod det klart, at Christina Aguilera har lagt teen-tiden bag sig. Filmen afslørede en Christina bundet op på god gammeldags sado-vis - og senere blev tøjet smidt. Selvfølgelig til rytmerne af Stripped Intro.

Både storstilede shows og hendes nye frække image er fint med mig – det var det, jeg havde glædet mig til. Desværre viste det sig, at selv den største stemme og fede numre kan drukne i effekter, dans, lys, tøjskift og overgang i anlægget – less is more var en sætning, som dukkede op flere gange. Og senere skulle det også vise sig at holde stik.

Efter introen lagde Christina Aguilera og hendes næsten usynlige band ud med "Dirrty". Med et var man hensat til et MTV-show med en hær af dansere og det første i rækken af 12 (!) frække outfits, som sad smækkert på den bestemt ikke buttede pige. "Dirrty" var på mange måder symptomatisk for den første halvdel af koncerten: Dårlig lyd og alt for meget show-hejs, der fik hendes stemme og de udmærkede numre til at drukne eller blive så skingre, at man fik lyst til at holde sig for ørerne – det var umuligt at høre, hvad hun sang og umuligt at bedømme præstationerne.

"Dirrty" blev efterfulgt af "Get Mine. Get Yours", som igen blev efterfulgt af en klassisk amerikansk takke-fans-tale. Christina takkede alle dem, som var vokset med hende – selvfølgelig from the bottom of her heart. Og så fik vi også af vide, hvor vigtigt det er, at vi truly stoler på vores egne instinkter, og tør være dem vi er og lytter til the voice within. Det kan jo ikke være mere rigtigt og smukt, men man er ærligt talt ved at brække sig, når de indstuderede replikker falder mellem ditto dansetrin.

Første lyspunkt kom med "The Voice Within", som giver associationer til lidt Celine Dion. Det er en af den slags ballader, der banker helt op i de høje toner og fraseringer. Et lyspunkt, ikke på grund af den lidt firseragtige ballade, men fordi der endelig kom lidt ro på, og hendes enorme stemme fik lov at brage igennem.

"Genie In A Bottle" i en ny arabisk inspireret udgave og "Can’t Hold Us Down" kan man læse om under beskrivelsen af "Dirrty". De blev efterfulgt af det, på pladen, seje og smæk-funky nummer "Make Over", som denne aften i Forum var direkte pinligt – de fleste blandt publikum var sgu heller ikke helt med på den og stod lidt og kiggede op på scenen med et underligt udtryk i ansigtet.

"Come On Over" markerede for alvor en overgang i koncerten. Det var som om, at Christina Aguilera og company havde bevist, at de var i stand til at lave storstilet show, og nu tog resten af koncerten lidt mere med ro – og så blev det godt! For første gang så det ud som om, hun nød at synge og var tilstede til lige præcis denne koncert. Hendes sang kom i fokus, og det viste, hvor ubesværet hun kan synge.

"Cruz" blev også fremført på smukkeste akustiske vis, og så kom de to absolutte højdepunkter: Først mesterstykket "Impossible", som Alicia Keys har skrevet til Christina ,og dernæst "At Last", som er en gammel klassiker af Etta James. Begge disse numre blev en undervisning i sang og viste, at Christina Aguilera er en uovertruffen blues- og soulsangerinde. Fantastisk.
"Lady Marmelade" fik folk op at ringe og efter denne sikre vinder fulgte et lille intermezzo på scenen, som bestemt ikke var for den del af publikummet, som var i selskab med deres forældre.

Koncerten sluttede i et højere tempo og med mere show, men denne gang var det tilpas og gik ikke ud over "Walk Away", "Stronger" og en ny version af "What a Girl Wants". Da røgen var fordampet og sølvkonfettien havde lagt sig, kom Christina Aguilera på scenen igen og leverede en a capella version af "Beautiful", iført en t-shirt, hvor der stod God See No Code – og så er alt jo, som det skal være.

Set liste
1. Stripped Intro
2. Dirrty