Mew
Frengers

Mew: Frengers

CD / Evil Office
Udgivelse D. 24.03.2003
Finn P. Madsen

Hvis drømmene havde vinger, ville danske Mew uden tvivl være hovedeksponenter for disse. Produktionen på det længe ventede album Frengers, der bliver udsendt worldwide, er så vidtfavnende, at det er lige før, hele læsset vælter. Når manøvren med Rich Costey (Rage Against The Machine, Audioslave) i producerstolen alligevel lykkes, skyldes det blandt andet, at Mews sårbare og sarte udtryk har formatet til at blive trukket op i de højere luftlag. Frengers indeholder seks numre fra deres to foregående udspil A Triumph For Man og Half The World Is Watching Me, der har fået et løft, hvor betegnelsen international klasse ikke kan siddes overhørig. Sjældent har et dansk udspil været så velproduceret. Am I Wry? No's pulserende tunge bas, fremstormende trommer og ikke mindst knivskarpe guitarlinjer omfavner Jonas Bjerre heliumsvokal, mens det nye nummer Snow Brigade bombastisk smadrer lige ind i øregangen. Nyindspilningen af 156 er en ren grandios tour de force, hvor Jonas Bjerre med linjerne ”From my house I can see your house / And when the lights are on / I can watch you move / Hear the wind whispering your name” lader de forladte hjerter bløde af rent savn. På den bedste duet i dansk rock nogensinde, Symmetry, lader den kun 12-årige Becky Jarrett og Bjerre deres vokaler svøbe sig ømt om hinanden, som kun to elskende kan. Frengers indeholder heldigvis også det fremragende She Came Home For Christmas, hvis omkvæd får himlen til at falde ned på jorden; ordet rockklassiker er den rette betegnelse. De resterende tre nye sange She Spider, Eight Flew Over, One Was Destroyed og den hitpotentielle Behind The Drapes er alle af samme høje standard som resten af albummet og gør ikke troen på Mews internationale gennembrud mindre. Med Frengers tager Mew os med derud, hvor drømmene aldrig hører op, og træder i karakter som et af de mest personlige bands i dansk rock uden skelen til andre genrer eller strømninger.