Cat Power: VoxHall, Århus

Cat Power, VoxHall, Århus

Cat Power: VoxHall, Århus

Anmeldt af Peter Studstrup | GAFFA

Billede: Martin Dam Kristensen

Sangerinden Chan Marshall alias Cat Power er notorisk for sin sceneskræk og excentriske adfærd i koncertsituationen. Men til koncerten i Århus havde hun taget forholdsregler til at forhindre sig selv i at falde i det helt store sorte hul, og det fik publikum i Århus rig lejlighed til at opleve.

Inden havde den originale folk/blues-sanger og guitarist Entrance imponeret med en suveræn opvarmningskoncert. En sanger med et næsten Tim Buckley’sk stemmeregister (og frisure) og modet til at bruge det og med guitaren vendt op-ned Jimi Hendrix-style, mens han holdt rymen med en tamburin på foden. En besjælet og spændende kunstner og en dejlig bonusoplevelse.

Så var scenen sat til Cat Power og en tilsyneladende afslappet Chan Marshall, der lige skulle have delt en smøg med publikum, inden hun var klar, og først lidt hen i sættet fik varmet den røghæse stemme helt op. Chan blev bakket af en udmærket trio på trommer, guitar og violin gennem et timelangt fint afviklet sæt med vægten lagt på sange fra hendes seneste album "You Are Free".

Så forlod orkestret scenen, og for at dulme den værste panikangst tankede Chan op med Jack Daniels, som blev sendt rundt mellem scene, sal og mixerpult, før hun fik hanket op i sig selv og fortsatte koncerten alene. Det er vel at mærke ikke nogen let sag for Cat Power at sidde alene på scenen, og derfor blev denne del af koncerten periodevis den mest intense og smukke, men samtidigt også en pinagtig oplevelse, hvor man havde fornæmmelsen af, at jorden kunne åbne sig og opsluge hende, hvert øjeblik det skulle være. Efter en underskøn udgave af "Names" brugte hun pinefulde minutter til at lede efter næste melodi mellem klaverets tangenter. Da hun ikke fandt den, gav hun op, greb guitaren og fortsatte, og her fulgte hendes hudløse version af Rolling Stones' "(I Can’t Get No) Satisfaction". Stor, stor skønhed og koncertens højdepunkt.

Og så var det ellers, at filmen kækkede, og hvad der så end gjorde det, kunne Chan ikke fortsætte. Hun forlod imidlertid ikke scenen, men gav sig i stedet til at fortælle dårlige vittigheder i godt og vel ti minutter, hvor ingen kunne være sikker på, om koncerten nogensinde ville gå i gang igen. Med hjælp fra Satan, Jack Daniels og en stemme fra mixerpulten kom Chan gennem krisen (for en krise og en prøvelse på publikums tålmodighed, det var det), og koncerten kunne endelig fortsætte.

Til sidst fulgte et kort sæt med bandet og med Howe Gelb som gæst på scenen. Chan Marshall var stadig mere beruset, men også stadig mere intens, og hun sluttede koncerten af med at gå ud blandt publikum og sætte sig midt på gulvet. Her sad hun så sammenkrøbet på gulvet og sang inderligt, intenst og helt utroligt.

En Cat Power-koncert er en uforudsigelig oplevelse, og onsdag aften på VoxHall var ingen undtagelse.

Cat Power spiller fredag d. 13. juni på Vega i København