David Bowie, Forum, København

David Bowie: Forum, København

Anmeldt af Henrik Tuxen | GAFFA

Overskud og klasse

Forrygende premiere på Bowies verdensturné

Billede: Mikkel Stenbæk Hansen

Bowie åbnede "Reality"-verdensturnéen i Forum i går med et decideret brag af en koncert. Ud af 10.000 publikummer i den stopfyldte hal kan det højst være en lille håndfuld, som kan bryste sig af dårligere pladser end undertegnede.
Ikke desto mindre var lyd, lys, scenografi og dramatik i top, fra kapelmesterens indledte ballet til tonerne af "Reality"-åbneren "New Killer Star", til det klassiske guitar-riff fra "Ziggy Stardust" tonede ud for sidste gang og definivt lukkede den storslåede fest to timer senere – og det med en sikkerhed og udstråling, der uden problemer forplantede sig helt ud i Forums 8. kartoffelrække.

En yderst veloplagt og fortsat fantastisk velsyngende David Bowie opsummerede på bedste vis aftenens stemning, da han frit oversat til dansk sagde, at bandet mere havde glædet sig til end været nervøse for at indlede verdensturnéen, "If you understand the difference". Og det gjorde vi, forskellen var til at høre. Vægten i sættet var lagt på Rock'n'Roll-Bowie, og lyden var skarp, hård, fyldig, tydelig og varieret. Der blev spillet flot igennem på alle pladser, og specielt var kor- og backingvokal-arbejdet (hovedsaglig udført af gazelle-bassisten Gail Ann Dorsey) i den grad i skabet, hvilket var med til at give de varierede og i mange tilfælde omarrangerede sange ekstra krop, fylde og klang.

Men det var ikke kun musikerne, som havde øvet sig hjemme fra. Såvel sceneshow som scenografi-faktoren var godt og varieret gennemtænkt. Indledningsvis startede koncerten med en animeret storskærmsversion af det hårdt spillende band, der kunne høres, men ikke ses på scenen, over diverse effektive variationer i spektret fra skiftevis dramatisk og dyster lyssætning og videoklip, til det store lys- og rockbrag – særligt vellykket og intenst i sange som "Fame", "Battle", "I'm Afraid Of Americans" og "Bring Me The Disco King" – og originalt, medrivende og decideret sjovt til "Slip Away".

En tydelig indikator for, at koncerten var af rette støbning, var de generelt overbevisende fremførelser af de mange numre fra den aktuelle "Reality"-plade. Et album, der ikke ligefrem har taget undertegnede med storm, men i Forum lød flere af sangene som de rene klassikere – eksempelvis åbningsnummeret "New Killer Star", der på ingen måde blegnede i forhold til de guldrandede bagkatalog-sange som "Fame" og "Ashes To Ashes". Endnu stærkere stod flere af de relativt nye sange som den dyste "Sunday" fra "Heathen" og specielt "I'm Afraid Of Americans" fra "Earthling".

Derudover bød Bowie på små smagsprøver fra stort set hele karrieren, generelt i omarrangerede, skæve versioner, der gradvis spillede sig ind på de originale toner og lyde. Lige lovligt svulstigt i aftenens udgave af "Changes", habilt, men relativt ordinært i "Hang On To Yourself", "Ashes To Ashes" og "Ziggy Stardust" og særlig vellykket i "Rebel, Rebel" (dog alt for kort), men først og fremmest i udgaverne af "Heroes" og "Let's Dance". Mod slutningen savnede undertegnede lidt længerere og mere udflippede/jammede versioner af de sikre rockklassikere. Men her holdt kapelmester Bowie tilsyneladende sit eminente band i relativ kort snor.

Men alt i alt en storslået aften, der viste, at bare fordi der står 1947 på ens dåbsattest, kan man sagtens fortsat være en af rock- og kunstscenens vægtigste og mest vitale aktører.

New Killer Star
Afraid