Anmeldelse / CD

4 stjerner4 stjerner4 stjerner4 stjerner4 stjerner4 stjerner
4 stjerner
Læserne
5,00 stjerner i snit (efter 5 stemmer)
Anmeld selv ved at logge ind og føre musen over stjernerne ovenfor.
  WiMP   iTunes    Spotify    GAFFA shop

These Are The Days kan meget vel blive dødsstødet til kritikken om "klynkerock". Albummet oser af ambitioner. Men man kan stadig godt savne øjeblikke, hvor Saybias sange hæver sig definitivt over det fine og bliver decideret fremragende.

Forrige års debut The Second You Sleep vandt Saybia mange tilhængere herhjemme. De melankolske og melodiske sange ramte et bredt rock-publikum lige i hjertekulen, men Saybia mødte også kritik. Et højlydt mindretal stemplede dem som blot endnu et dansk rock-band, der spandt guld på at imitere mere talentfulde udenlandske forbilleder. ”Kalkuleret klynkerock”, lød omkvædet – ”Coldplay og Radiohead om igen”.
These Are The Days kan meget vel blive dødsstødet til dén kritik. Saybia er stadig inspirerede af følelsesladet britisk pop/rock, men de har udvidet deres palet – med klassisk ballade-tradition i den ene ende og støvet amerikansk rock i den anden. Forsanger Søren Huss nærmere crooner end klynker, og guitarspillet lyder lige så meget af amerikansk prærie som af engelsk kælderkammer. Selvmedlidenhed bliver ofte erstattet med patos nu, f.eks. på det Rufus Wainwright-klingende Stranded. Og samtidig rocker Saybia sejere end før, især på den fine Flags.
Det skal blive spændende at se, om Saybias store publikum vil følge dem til den mere sammensatte These Are The Days. Sikkert er det, at der ikke bliver hvilet på laurbærrene her. Albummet oser af ambitioner, mest åbenlyst i den 17 minutter lange – og syv minutter for lange – Untitled. Men man kan stadig godt savne øjeblikke, hvor Saybias sange hæver sig definitivt over det fine og bliver decideret fremragende.

Tip en ven