Anmeldt af Niels Nørgaard
4 stjerner4 stjerner4 stjerner4 stjerner4 stjerner4 stjerner
4 stjerner
Læserne
Endnu ikke anmeldt af læserne
Anmeld selv ved at logge ind og føre musen over stjernerne ovenfor.

Plök hev en inspireret, men til tider lidt for larmende, hjemmesejr i hus med en koncert, hvis lokalitet var ganske symbolsk.

Få gange har den geografiske placering af en koncert givet så god mening som denne aften. Scenens beliggenhed i Kongens Have beskriver meget præcis situationen for Plök. Kongens Have befinder sig mellem Odense Katedralskole, der for få år siden lagde en fast ramme om flere af bandets koncerter, og banegården, som skal fragte dem uden for kommunegrænsen. Odenses bedste bud på et alternativt rocknavn har inden for det sidste halve år haft pæn succes uden for regionen med deres særprægede ”jazzmetal”, som bedst kan sammenlignes med Düreforsög. Det er blandt andet blevet til en finaleplads i Emergenza, en optræden på Københavns forjættede rådhusplads samt en nylig udvælgelse til Tuborgs og MyMusics Optour-konkurrence.

Alt dette så dog ikke ud til at sidde i baghovedet på de fire unge fynboer, da de indtog scenen til tonerne af hammondorgelblues. Plök antændte øjeblikkeligt den indviede del af de fremmødte og frembragte sågar en moshpit, hvor Odenses anarkistiske elementer lod læder, nitter og hårlak støde sammen til åbneren ”StatuesTheyWereHollowSoWeFilledThemUpWithPeople”. Anarkismen blomstrede da også hos forsanger og bassist Mikkel Hansen, da han hilste på publikum. ”Hej, smukke mennesker! Vi hedder U2, og vi er utrolig glade for at spille for jer i dag,” lød det med en selvtillid, der kunne få Hugh Hefner til at efterlade bremsespor i badekåben. Den sorte humor blev genoptaget efter ”Man vs. TV” og nyheden ”We Made Love to the Trojan Horse”, hvor bandet annoncerede en ny sponsoraftale, som var indgået med ”nogle børn i Bangladesh”. Der blev i den anledning delt ”merchandise” ud, i form af fire uidentificerbare og stærkt hullede beklædningsgenstande.

”Jeg tror, de har det rigtig sjovt i øveren,” grinede min sidemand undervejs, og man fristes til at tilføje ”måske lidt for sjovt…” Det er en dødssynd at sige om bands, der er så innovative som Plök, men jeg vil alligevel vove pelsen: Efter en forholdsvis kort koncert på 45 minutter, kan man nemlig ikke lade være med at ønske, at bandet bare en gang imellem skruede lidt ned for den mur af støj, som til tider bliver for ensartet. Det ville give bedre plads til melodierne, som det er tilfældet på bandets hidtil bedste nummer og koncertens højdepunkt ”Idiosynchronicity”, der blev leveret som ekstranummer. Her var det ikke længere kun de læderklædte, der kunne danse. Samtlige fremmødte fortsatte de nik og knæbøjninger, som startede, efter at bandet for en kort bemærkning havde forladt scenen og efterladt publikum med en naivistisk keyboardinstrumental af ”Wake Me Up Before You Go-Go.”

Koncerten bød på et par nye numre samt sikre skud som ”Snickerpuss” og ”Enterprise” og var generelt både velspillet og energisk. Især percussionisten Troels Schmidt Thinesen imponerede på sit skrammelinstrument bestående af alt fra olietønde over urtepotte til mælkekasse. Det, der på Plöks hidtil to ep'er kan forveksles med tilfældig lemlæstelse af alverdens skrammel, blev leveret både tight og præcist. Til gengæld skulle man virkelig spidse ører for at kunne ænse guitaristen Andreas Lenander, som alt for ofte druknede i den massive mur af bas, trommer og percussion. Minusserne til trods er det stadig plusserne, der pryder måltavlen, og bandet trak en sikker hjemmebanesejr i hus. Nu gælder det om at få opbygget en solid udebanestatistik, inden Plök kan tage de sidste skridt fra gymnasiet mod banegården.

Følg Plök tryk på hjertet

Plök: Infolympics
07-09-2013 (anmeldelse)