Bob Mould: VoxHall, Århus

Bob Mould, VoxHall, Århus

Bob Mould: VoxHall, Århus

Anmeldt af Pelle Sonne Lohmann | GAFFA

Billeder: Toke Hage

Med et tordnende kraftfuldt og muskelspillende udtryk gav Bob Mould fine smagsprøver på karrierens forskellige løbebaner, der primært involverer legendariske og stærkt indflydelsesrige Hüsker Dü og mindre definerende, men dog ikke uinteressante Sugar, da han søndag aften gæstede Århus, der også fik lov at danne rammen om de kynisk set mere aktuelle solosager.

Han er en garvet herre efterhånden, støjrockens og punkens onkel Bob, og man mærker det nemt på den symbioselignende tilstand, der synes at herske mellem Mould og guitar. En nærmest medfødt naturlighed præger forestillingen, der hele vejen igennem gennemsyres af det karakteristiske, dels kaotisk udflydende, dels stramt strukturerede guitarspil.

Så gør det jo bestemt heller ikke noget, at mister Mould i øjeblikket får fornem opbakning fra et strålende backingband, der tæller selveste Fugazi-trommeslager Brendan Canty samt den i dedikerede undergrundskredse stærkt respekterede, elektroniske troldmand, Richard Morel, ved tangenterne. Heller ikke bassist Jason Narducy er på nogen måde ueffen; snarere er hans skiftevis livlige og bastant dunkende basspil i reglen beundringsværdigt og om ikke andet en ren fornøjelse at lægge ører til.

Den knap to timer lange koncert byder fortrinsvis på heftige, hurtige sager og klassisk korte numre, der ikke overlader publikum meget pusterum. Bob Mould udveksler kun ganske få ord med publikum; i stedet går han konsekvent og engageret til sagen med den klare ambition for øje at få præsenteret bagkatalogets mange, ufatteligt righoldige facetter så nuanceret som muligt, og det varmer bestemt. Publikum hænger på i åndeløs spænding, når endnu et relativt simpelt nummer sættes i gang og snart tager udmarvende, nye og mere udbasunerende vendinger, der oftest involverer guitarsoloer og ambitiøse breaks, der særligt varetages af trommeslageren.

Udtrykket er mestendels lige på og hårdt og lige nøjagtig tilpas melodiøst. Det hænder, at trivialiteten indfinder sig, men den fortrænges som regel af et par stille numre, der sikrer sættets vigtige balance og hele harmoni. Hertil kommer de vedvarende to- og trestemmige vokaler, der ganske vist hverken udnyttes optimalt eller leveres lige overdådigt, men som til gengæld sikrer en nerve og en vitalitet, der er nok så afgørende.

Helt polerede fremstår løjerne imidlertid ikke. Eksempelvis drukner de lyse guitartoner i de indledende numre, mens et par mildt forfejlede breaks modsiger den initielle opfattelse af et uhyre sammenspillet band, der intet overlader til tilfældighederne. Det er dog ikke katastrofale indvendinger, når nu Bob Mould og band som hovedregel serverer en medrivende omgang støjrock og en forfriskende portion punk af bedste 1980'er-skole.

Indimellem tager man sig i at ønske en ekstra guitar, men i virkeligheden klarer Mould egenhændigt strabadserne uden de helt store vanskeligheder. Faktum er, at han får imponerende brede penselstrøg ud af såvel de hastigt spillede akkorder som de rimeligvis febrilske soloer, der sammenlagt sikrer en stemningsmættet forestilling. Selv, eller måske særligt, de få, langsomme numre, der somme tider er halvkedelige og andre gange halvsmukke, tager sig ligeledes tilpas atmosfæriske ud.

De forskellige instrumenter er generelt fornemt afstemt og afmålt, hvilket blandt andet kommer ypperligt til udtryk, når den slapt spillede, dybe bas går hånd i hånd med de momentært tunge trommeslag, hvor stikkerne nærmest fortæres af de blødeste skind.

Bob Mould med band sikrer helt overordnet en herlig aften i nostalgiens tegn, hvilket afspejles fint af det uforbeholdent begejstrede og spøjst sammensatte publikum, der repræsenterer op til flere generationer. Han har tilsyneladende langt fra mistet appellen, den gode Mould, og alt andet ville også være et ærgerligt spild, for der er mange lyspunkter i hans musik, der blev hæderligt og fornuftigt fremført denne søndag aften.

Læs anmeldelse af den efterfølgende Tonekontroll-koncert