Antophones: Øst For Paradis, Århus

Antophones, Øst For Paradis, Århus

Antophones: Øst For Paradis, Århus

Anmeldt af Rasmus Ardahl | GAFFA

Billede: Martin Dam Kristensen

Antohones udgiver 14. november deres debut ”Happy Failure”, og aftenens koncert, behageligt observeret fra den gamle biografs plysklædte sæder, gav en forsmag på, hvad man kan forvente. Melankolien er i højsædet hos det århusianske band, der har sangskriver og sanger Lise Blaase, som sit naturlige midtpunkt. Bandet har deres egen stil og virker trygge ved at dele ud af de musikalske påfund.

Koncerten foregik over to sæt, der var temmelig forskellige. I første, der bestod af otte numre, manifesterede Antophones deres udtryk gennem det ene smukke, molbaserede popnummer efter det andet, startende med den symbolske ”It’s Not Fair”. Antophones er et meget homogent ensemble, og i første sæt fornemmede man nærmest, hvordan alle musikalske elementer er bygget op omkring Lise Blaases æteriske vokal. Det meget kompakte, mellemtonebaserede lydbillede fungerer solidt, men kan blive en smule monotont indimellem. Savnet var en instrumental udfoldelse på tangenter, eller guitar, som en kontrast til forsanger Blaases dominans. Medgives skal dog, at betingelserne for en større energiudladning var vanskelige foran det tilbagelænede biografpublikum, der nok lyttede intenst, men ikke havde muligheden for for alvor at animere de optrædende.

Langt bedre var anden afdeling, der var mere varieret og bød på bedre, og måske mere kendte numre. Desuden blev det med de to første numre klargjort, hvad der bl.a skaber magien hos Antophones, nemlig kvinderne. Mens det stabile band holdt en forlænget pause, indledte tangent-spiller og korsangerinde Katrine Hald sammen med Lise Blaase med ”You’re Not Allowed” og ”Quite a Handful”, hvor især den første var en inderlig smuk oplevelse. De to kvindestemmer smyger sig på varieret vis om hinanden og glimter i øjeblikke af total symbiose. Med det sparsomme, men veludførte akkompagnement fra Hald, trådte dette nøgleelement hos Antophones tydeligt frem. Resten af koncerten var varieret og bød bl.a. på titelnummeret til den kommende plade, samt hvad der sagtens kunne være kommende singler, nemlig ”Traitor Song” og ”Daniel”. Begge luftige kompositioner, der i modsætning til andre numre var mindre fortættede i lydbilledet, og med mere klart definerede roller instrumenterne imellem.

Koncerten i Øst For Paradis var Antophones' længste til dato, proklamerede Lise Blaase, og takkede videre for, at publikum var tålmodige. Tålmodighed var dog ikke en nødvendighed, til det er Antophones for interessant et bekendtskab. Tålmodighed skal der til gengæld til for at vente på udgivelsen af albummet i november og på fremtidige koncerter, hvor det skal blive spændende at se hele bandet for alvor træde i karakter.