Jamiroquai, Bøgescenerne, Danmarks Smukkeste Festival

Jamiroquai: Bøgescenerne, Danmarks Smukkeste Festival

Anmeldt af John Fogde | GAFFA

Bare for at undgå misforståelser, så føler jeg det nødvendigt at understrege, at jeg er af den klare holdning, at funk hører til på højskoler og ikke ude i resten af verden. Derfor var det med noget vægelsind, jeg begav mig mod Bøgescenen lørdag for at høre Jamiroquai sammen med stort set resten af festivalen. Jeg blev dog beroliget noget, da Jay Kay og hans orkester lagde ud med en forrygende version af ”Canned Heat”, hvilket betød, at de stadig småvåde festivalgæster fik mulighed for at få danset noget varme ind i deres kroppe.

Den engelske sanger entrerede scenen iført en bizar hovedklædning, der mindede om en fjerprydelse, og en spraglet poncho. Skulle man undre sig over, hvorfor han vælger at gå således klædt, fik man måske forklaringen, da han allerede efter første nummer opfordrede folk til at smide joints op på scenen. Derefter nappede vi ganske apropos sangen ”Space Cowboy”, hvor Jay Kays fem mand store band og tre korsangere fortsatte i samme høje gear, som de var startet i.

Jamiroquai blev dannet i 1992 af Jay Kay, og siden da har der været store udskiftninger i gruppen til det punkt, hvor det synes fair at sige, at de medrejsende musikere blot er et backingband for sangeren med de fikse dansetrin. Det er da også ham, der er det ultimative fikspunkt på scenen, når han danser rundt til sange som ”Revolution” og ”Cosmic Girl”. Sidstnævnte blev indledt med en kommentar om, at Danmark har nogle af de kønneste piger i verden. Men den slags smiger var nærmest unødvendig.

Jay Kay prædikede aften igennem for de konverterede, og selvom der undervejs var de obligatoriske (og unødvendige) bassoloer, så var det ikke nok til rigtig at gøre nogen i dårligt humør. Efter en fest af en koncert lukkede Jamiroquai af med deres måske stærkeste nummer – singlen ”Deeper Underground”, der bogstaveligt rundede aftenen af med et brag.

Jay Kay sagde undervejs, at bandet ikke havde besøgt Danmark siden 1998, og passer det, så skal jeg da love for, at bandet fik givet noget tilbage til dem, der de sidste otte år har ventet på, at bandet skulle komme tilbage. Al indledende tvivl blev i hvert fald gjort til skamme, og Jamiroquai stod efterfølgende tydeligt frem som det helt rigtige band til at sætte gang i en fest lørdag aften.