Anne Linnet, RytmeHans, Danmarks Smukkeste Festival

Anne Linnet: RytmeHans, Danmarks Smukkeste Festival

Det er ved at være nogle år siden, at treenigheden ”Anne, Sanne og Lis” regerede i toppen af dansk poprock, og ikke mindst Anne Linnets musikalske karriere har op gennem halvfemserne og starten af det nye årtusinde da også været på en veritabel slingrekurs. For nylig fik hun dog en guldplade for sit seneste album, det næsten vise-orienterede og ganske fine ”Her Hos Mig”, så måske er vinden ved at vende igen?

En stor skare var da også mødt op til Linnets koncert på Skanderborg, hvor sangerinden lagde ud med det seneste albums åbningsnummer, ”Hun Fletter Sit Hår”. Et smukt, afdæmpet nummer, som her dog var peppet lidt op med elektrisk guitar og pumpende bas, hvilket faktisk ikke klædte den sarte sang, og publikum syntes da også noget afventende. Det stod dog hurtigt klart, at Linnet ellers havde tænkt sig at divertere med ”greatest hits”, da hun allerede som andet nummer præsenterede en af sine største træffere gennem tiden, Tone Ditlevsen-tonesætningen ”Barndommens Gade”. Dét nummer blev til gengæld leveret i en passende energisk version, der straks udløste jublende fællessang, som fortsatte næsten uafbrudt koncerten igennem, hvor vi da også stort set kun fik hits fra Linnets store bagkatalog. Fra Shit & Chanels halvfjerdserhit ”Smuk & Dejlig” over en lille håndfuld Marquis de Sade-sange til anti-aids-hittet ”Den Jeg Elsker, Elsker Jeg”, hvor den veloplagte og ganske stærkt syngende Linnet bad publikum sende en varm tanke til sangens blodpropramte medkomponist Sanne Salomonsen.

Med andre ord var det genkendelsens glæde, som Linnet i bedste Skanderborg-ånd dryssede ud i teltet, og med et habilt orkester bag sig og en stribe gedigne hits i ærmet var det også en smal sag for hende at hive en sikker sejr hjem i RytmeHans-teltet. Af orkestermedlemmer skal især fremhæves den særdeles tændte, glamour-klædte guitarist Mads – medlemmerne blev kun præsenteret ved fornavn – og korsangerinden Engelina, som også sang duet med Linnet i ”Den Jeg Elsker, Elsker Jeg” og her gjorde en lidt mere elegant figur, end da hun for fem år siden lagde stemme til Big Brother-hittet ”I See Right Through To You” med DJ Encore. Altså en fin koncert, som dog mest dvælede ved fortidens bedrifter. Men Linnets seneste album viser trods alt, at hun ikke er gået helt bag af dansen i 2006.