Kenneth Thordal, & Strandvaskerne, Annis Blå Café, Danmarks Smukkeste Festival

Kenneth Thordal: & Strandvaskerne, Annis Blå Café, Danmarks Smukkeste Festival

Annis Blå Café på Skanderborg ligger samme sted som teltet Den Blå Planet. Forskellen er bare, at når vi befinder os i caféen, er der sat borde og stole ud mellem publikum, og musikken på scenen er mere afdæmpet og sanger-sangskriver-orienteret. Således også den publikumsmæssigt lidt oversete, men meget anmelderroste Kenneth Thordal, der efter to årtier i diverse orkestre for tre år siden sprang ud som dansksproget sangskriver med underfundige, finurlige tekster i stil med eksempelvis Peter Sommer, Rasmus Nøhr og Olesen-Olesen.

Thordal entrerede scenen med en lille signatursang, hvor han selvironisk proklamerede, at ”jeg ser sort”, uanset hvor meget Rasmus Nøhr og andre synger om glade pizzabude. Og så var scenen ellers sat til en samling melodiske pop-rock-sange, hvor teksterne var i højsædet. Guldkorn som ”Jorden går under i morgen / Gud har sagt op / Søgt et nyt job / Nu må vi klare os selv”, ”Min eks har givet mig lov / Til at bearbejde min sorg / Så nu siger jeg: ”Møgluder” (på den spøjst latin-klingende ”Min X”, der også rimer ”Morten Korch” på ”Hanne-Vibeke Snork”) flød fra Thordals læber, der også leverede en forholdsvis ny sang, der underfundigt beskrev blandt andet Muhammed-krisen med ord som ”Nu er der nogen, der tænder bål / De bor ellers varmt” til stor begejstring hos publikum.

Musikalsk fik Thordal da også solid opbakning af et velspillende orkester, der blandt andet bestod af guitaristen Berit Fridahl (tidligere Hotel Hunger, Heather Nova, Bitch Boys med flere) og Marie Louise von Bülow (Marie Keys Band), der både trakterede kontra- og elektrisk bas og var en habil duetpartner på ”Toget Til Island”, hvor hun fint erstattede albumversionens Lise Westzynthius. Thordal selv havde undervejs nogle problemer med at få sin guitar til at holde stemningen, hvilket han da også selv gjorde tydeligt opmærksom på (”nu er der vel ikke for mange musikere blandt publikum, der har lagt mærke til det?”), men det var nu skønhedspletter i småtingsafdelingen. Lad os håbe, Thordal snart får det brede gennembrud, han fortjener.