Modest Mouse: We Were Dead Before The Ship Even Sank

Modest Mouse
We Were Dead Before The Ship Even Sank

CD / Sony BMG
Udgivelse D. 02.04.2007
Pelle Sonne Lohmann

De amerikanske indierock-helte i Modest Mouse har allerede velsignet os med to uomgængelige mesterværker i form af først den skramlede The Lonesome Crowded West og siden den mere polerede The Moon And Antarctica. Siden fulgte for snart tre år siden Good News For People Who Love Bad News, der godt nok affødte hittet Float On, men som alt i alt var et vaklende skridt i den gale retning for sangskriver Isaac Brock og bandet som sådan. Spændingen har derfor været stor forud for udgivelsen af nærværende album, der skulle vise, om løbet var kørt, eller om Modest Mouse var tilbage på sporet. Heldigvis er der et langt stykke hen ad vejen tale om sidstnævnte. Sammen med den oplagte førstesingle, den guitarstikkende og stærkt smittende Dashboard, udgør den spruttende March Into The Sea, den fantastisk opbyggede og rørende Parting Of The Sensory samt den vidunderligt melodiøse People As Places As People et firkløver noget nær uden sidestykke. Også den sødmefulde og funderende Missed The Boat og den straks mere voluminøse og heftige Invisible er fornemme sager, og så er vi efterhånden rundt regnet igennem halvdelen af pladens 14 numre. Indimellem indfinder kedsommelige sager sig, og fans må i det hele taget indstille sig på en plade, der er markant mere afdæmpet og mindre udfarende end Modest Mouses tidligere bedrifter. Omvendt oser skiven af rytmik og dynamik, og man skal lede længe efter en teknisk snilde og opfindsomhed som den, man finder hér, og som har fået en ekstra udflydende facet med Johnny Marrs ankomst til bandet.