Sylvester Larsen, Jelling Festival

Sylvester Larsen: Jelling Festival

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Sylvester Larsen, der i forholdsvis ubemærkethed har udsendt cd’erne ”Små synder” og ”Mandagsramasjang” og snart er klar med sin 3. cd, sparkede fredag sammen med sit suverænt velspillende band Jelling Festivalen i gang med sin stilsikre blanding af pop og hårdtslående rock. At faderen hedder Kim Larsen fornægter sig ikke. Sønnen har samme bundsolide flabede udstråling på en scene. Og man er som publikum ikke et sekund i tvivl om, at det ikke er p.g.a hyren at Larsen og band stiller op på Alfreds Bøverding til en gang forfriskende guitarrock fra stenbroen. Nej, her er mere end penge på spil! - Er du så færdig! hvor guitaristen Mikkel Sørensen trykkede en forrygende guitarsolo af på sangen ”Comeback Kid”, men ellers var det netop bandånden, der var i centrum, og spilleglæden var meget tydelig og smittende. Ganske enkelt et suverænt sammenspillet og hårdtslående band, hvor de enkelte instrumenter fik plads og luft. Her virkede ingen musiker på noget tidspunkt i tvivl om hvordan, hvorfor og hvornår. Her blev ikke fedtet med noget! Også på tekstsiden fornemmer man, at sønnike har gået i en god skole. Der er i teksterne en ligefrem og charmerende enkelhed på linie med Magtens Korridorer, som får os lyttere til at spidse ører og lette frejdigt på kasketten.

Der var nærmest småtomt i teltet da koncerten startede, men som koncerten skred frem, kom flere og flere til lokket af den kendte og alligevel ukendte lyd. Det forholdsvis massive lydbillede formåede lydmanden at gøre både sprødt og lækkert, så detaljen stod helt klart ned bagest i teltet.

Som sidste nummer fik vi sangen ”Sex,” som er singleudspil fra pladen, der er på trapperne og som flere radiostationer ifølge BT ikke tør spille, mens vi som ekstranummer fik den smukke nye sang ”Linedanser.”

Heldigvis valgte jeg at lytte til Jelling Festivalens program og min fotograf, som samstemmende sagde: ”Gå ikke glip af denne koncert!” For ”Sylvesters drøm” gjorde os godt og blæste støvet godt og grundigt af stråhatten på denne første dag på en af sommerens første festivaler.