Diverse kunstnere
SOPA Deliciosa

Diverse kunstnere: SOPA Deliciosa

CD / SOPA
Udgivelse D. 14.04.2008
Ole Rosenstand Svidt

Bag navnet SOPA – Sound Of Perpetual Astonishment – gemmer sig et Næstved-baseret enmandspladeselskab, der har som sit mål at udgive musik med personlighed – musik, som måske ellers ikke ville blive hørt. SOPA præsenterer både nye navne, sideprojekter for mere etablerede kunstnere (eksempelvis Under Byen-violinisten Nils Grøndahl) og nye samarbejder, og generelt er der tale om musik af den mere grænsebrydende og mindre kommercielle slags. På den overdådige dobbelt-cd SOPA Deliciosa præsenterer selskabet hele 44 bands og solister fra både ind- og udland – i alt to en halv times musik. Alt fra mere eller mindre eksperimenterende singer-songwritere over musik med forskellig grad af elektroniske elementer til hiphop, spoken word og Balkan-punk – og meget mere. Selvom der altså i den grad er tale om en blandet landhandel, er niveauet generelt højt, og sammensætningen af sange virker mindre rodet i ørerne end på papiret. Med sådan en overflod af musikalsk originalitet er det svært at fremhæve nogle numre frem for andre, men for en god ordens skyld et par pejlemærker:

Det Berlin-bosatte en-kvinde-band Marzipan Marzipan leverer en smuk blanding af melankolsk ungpigestemme, klagende violin og kantet lo-fi-elektropop. Århusianske Konrad Korabiewski forsyner os med en smertefuld smuk, vemodig elektronika-ode tilsat opfindsomme samples. Le Fiasko fra København er elegant klaver-vemod med udtryksfuld, smuk kvindevokal i omegnen af Tys Tys' Maria Laurette Friis og Jomi Massage. Neueregene er lig smuk piano- og harpe-båret instrumentalmusik. Maria Timm fremdeles opfindsom, feminin elektropop ikke langt fra Marybell Katastrophy, som Timm da også udgør en tredjedel af.

Skammens Vogn, A.K. Hansn og sidstnævntes orkester Singvogel står for de eneste dansksprogede, ganske veloplagte indslag, og savner man noget, er det lidt flere tekster på dansk. Ellers er SOPA Deliciosa bortset fra enkelte halvdøde øjeblikke noget af en guldgrube for den nysgerrige musikelsker. Og så koster dobbelt-cd'en endda kun 80 kroner.