Spektr, Loppen, Christiania, København

Spektr: Loppen, Christiania, København

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Det er godt nok sjældent, at man møder orkestre, som er dybt originale på plade og så formår at udbygge det oprindelige udtryk. Sådan var det på Loppen, da Spektr spillede op.

Med udgangspunk i specielt tyske agentfilm fra 1960'erne og en solid baggrund i de Bollywood-film, som den indiske sønderborgenser Manoj Ramdas er opflasket med tilsat et ordentlig skud soundtracks fra alt fra Sergio Leone til Star Trek, er det altså godt gået at lave en musik, som er totalt ny og original. Okay, det gik i studiet over en årrække, men live var det et syvmandsorkester, som skulle trykke den uhyre komplekse musik af.

Måske kender du lidt til Bollywood, hvor det vælter rundt i alle mulige temaer lånt med lind hånd, på en gang orientalsk, James Bond og surf. Sådan var denne aften, hvor bandet leverede en timing og en så fremragende lyd, at de alt for få publikummer, der havde trodset regnen og var taget på Loppen, spontant gav sig til at danse, hvis de da ikke bredt smilende stod og sugede til sig.

Selvfølgelig er Manoj Ramdas i centrum på guitaren, men han bliver altså i den grad fulgt til dørs af de to trommeslagere Cem Avus og Karsten Garner og bassist Henrik Lysgaard Madsen, og når man nu ved, at d'herrer kan deres metal, world og surf, så undrer det ikke, når musikken tager fra og afsøger særdeles hårde passager, for igen at forsvinde ind i æteriske og herligt skæve rum. Altsammen med en nærmest virtuos selvfølgelighed.

Modsat en anden anmelder ved dette blad, så mener jeg, at Spektr besidder en speciel flair for det melodiøse, og derfor bliver det altså ikke den opvisning, som det kunne have været, men tværtimod en særegen energimættet musik, der er helt sin egen og har mange passager, hvor vi balancerer kraftigt på kanten af kitsch, men hele tiden sikkert kommer frelst hele vejen rundt.

Desuden viste de mange nye numre, at det er et orkester i rivende udvikling, der ingen grænser sætter og derfor som et afsluttende scoop viste overskud ved at lade sopranen Mette Ulrikkeholm gå ind og give udtrykket en snert af opera.

Grænseløs koncert med et orkester, der fortjener stor opmærksomhed. Grib chancen og tjek dem ud!