Jørgen Nielsen: Rock i Århus – brudstykker af en musikhistorie

Jørgen Nielsen
Rock i Århus – brudstykker af en musikhistorie

Bog / Byhistorisk Fond
Udgivelse D. 06.11.2008
Ole Rosenstand Svidt

Interessen for den århusianske rockmusiks historie synes stor. Tilbage i 2002 udgav Uffe Normand ”Bare de synger om Århus, ikk'å”, og nu kommer så den 360 sider store ”Rock i Århus – brudstykker af en musikhistorie”. En ordentlig indbundet moppedreng, forfattet af en hel stribe musikskribenter under ledelse af Jørgen Nielsen, der sammen med sine skribenter har arbejdet i to år på projektet, som udgives via Byhistorisk Fond.

Bogen begynder tilbage i 50'erne med de allerførste ”rokkekoncerter”, som nogle sagde dengang, med blandt andre Ib ”Rock” Jensen. Og så går det ellers derudad med artikler om blandt andet den unge Flemming ”Bamse” Jørgensens meritter fra 60'erne og frem, Daisy med Lars Muhl i sen-60'erne og start-70'ernes, 70'ernes Shit & Chanel, store 80'er-navne som Gnags, TV-2 og Thomas Helmig, 90'ernes Ruby Fruit Jungle, 00'ernes Kim ”Kix” Jeppesen og mange flere. Vi får også temaartikler om genrer som blues og metal, koncertarrangører, spillesteder, festivaler, musikundervisning, jamsessions, øvelokaler, pladeselskaber, musikmedier (hvor blandt andet nærværende musikmagasin kommer under behandling) og meget mere. Alt sammen garneret med fyldigt billedmateriale og stribevis af interviews.

Grundig og gennemarbejdet
”Rock i Århus” er således en grundig og gennemarbejdet sag, og for enhver musikinteresseret århusianer, og mange andre med, er der masser at komme efter. Selvom der har været en række forfattere inde over, er der en gennemgående stringens og kontinuitet mellem de enkelte afsnit. Sproget er levende, og informationerne og anekdoterne er mange og relevante. Interessant er det for eksempel at læse, at Gnags krævede, at deres pladeselskab Genlyd skulle blive liggende i Århus, da de solgte det til tyske BMG. Dét holdt BMG – i et år. Så røg selskabet til København. Det er også dejligt at blive mindet om, hvad der førte til den store succes med Kosmopolitan i Århus Festuge 1993, hvor Björk, Rage Against The Machine og mange flere internationale topnavne spillede. Vi får også forklaringen på, hvorfor det blev en enlig svale. Der var både folk og omkring festugen, der sov i timen! Og så er det også sjovt at høre om, at Nephew røg ud i semifinalen til DM i Rock 1997  det år, hvor Hallå Då vandt.

Der er således ikke meget at indvende for en anmelder. Man kan fæstne sig ved petitesser, som at bogen godt kunne have dvælet lidt mere ved de sidste mange års største århusianske succes, Nephew, eller – nu den ellers kommer så langt ud i krogene – have rummet et afsnit om århusianske pladeforretninger og disses historie. Og nu vi er ved småtingene, så er der i layoutet nogle malplacerede mellemrum efter bindestregerne, ligesom accenter og apostroffer er blandet sammen. Ligeledes er kildeangivelserne på de afsluttende udtalelser om Århus-rocken fra en række branchefolk mangelfulde. Det fremgår ikke, i hvilken sammenhæng de respektive citater er fremkommet. Og endelig er nogle af diskografierne ikke helt opdaterede  L.O.C.s seneste album er eksempelvis ikke nævnt i artiklen om ham, selvom albummet udkom helt tilbage i marts.

Endelig skal det siges, at nogle af artiklerne i sagens natur henvender sig til et meget smalt, lokalt og nicheorienteret publikum. Andre kan sagtens læses af musikglade folk i hele landet. Overordnet er ”Rock i Århus” dog et Århus-projekt, så forfatterne skal næppe vente den helt store læserskare uden for bygrænsen. Indenfor bør den dog nærmest være pligtlæsning for enhver lokalpatriotisk musikelsker.

Jørgen Nielsen (red.): Rock i Århus – brudstykker af en musikhistorie, Byhistorisk Fond, 360 sider, er udkommet, vejledende pris: 325,-

Køb bogen i GAFFA Shop