Mimas, Strange Ears Goes Christmas, Pakhuset, Århus

Mimas: Strange Ears Goes Christmas, Pakhuset, Århus

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Mimas har sin klare berettigelse til et arrangement som Strange Ears (som barsler med lignende arrangementer i foråret 2009 og i forbindelse med Spot), hvor nye bands primært inden for indie, rock og metal får muligheden for at finde et publikum på en scene, hvor pladeselskaberne og publikum endnu ikke har fundet interessen. Mimas har netop udgivet sit debutalbum, "The Worries", på det engelske indielabel Big Scary Monsters i oktober - og siden blevet anmeldt i danske medier. På blogs og udenlandske sites har "The Worries" fået masser af rosende ord, og deraf opstår naturligt et skævvridning imellem den danske og internationale interesse for bandet. Mimas lyder mere engelsk end dansk, mere indie end mainstream, og indtil videre synes jeg, at Strange Ears er det gode alternativ for et band, der har mere potentiale og mere på hjerte, end den hjemlige branche endnu har spottet. Så tak for det.

Det århusianske four-piece blander lidt af det hele i den store indiesuppe, men ender også med at smage som helt sin egen. Med på scenen havde de en vj og en masse gøgl og julegodter, men efter et par minutter forsvandt fornemmelsen af, at Mimas bare er gøgl. "Sodapop Stalkers" er et opbyggeligt, svagt støjende indiepopnummer, hvor melodier fletter sig sammen fra en skæv rytmik til en samlet kraft. Sammen med vekslende vokaler - fra det reciterende, den høje vokal, den skrigende til råbekoret - er det Mimas' kendetegn og største styrke. De er tidligere blevet kaldt Figurines' arvtagere her på GAFFA.dk, men man burde nok udvide spektret til at hedde, at Mimas forsøger at ramme en engelsk version af Modest Mouse, noget Frightened Rabbit og måske noget Animal Collective. Der er også lidt af Slaraffenland-traditionen og Sigur Rós i gryden. Det var referencerne.

Mimas fulgte op med deres måske bedste nummer fra debutpladen, den otte minutter lange "Dads" - som blandt andet har et refræn, der går "The Worries", lange stille passager, trompetseranade og symfoniske sekvenser: et ekstremt sammensat nummer, perfekt afleveret i Pakhuset. Derefter det nye nummer, "Smom", som var et af aftenens bedste. Det fængende "Mac, Get Your Gun" og som afslutning på et alt for kort sæt "Touring The Riot Scene". Pakhuset var ikke ved at vælte, for Mimas' energi rungede i den bageste halvdel af lokalet, mens der kun var plads til et par rækker publikum oppe foran. Men på mange måder var koncerten en fin introduktion, varebetegnelse, for et band, der har potentiale til at komme noget længere. Måske på en større scene, med et fuldt sæt og et større dedikeret publikum - som kunne have hørt dem i radioen.

"The Worries" udkommer inden for kort tid i Frankrig, og næste år er der tilsyneladende planer om at tage på tour i Europa.