Gojira: VoxHall, Århus

Gojira, VoxHall, Århus

Gojira: VoxHall, Århus

Anmeldt af Alexander Hemstedt | GAFFA

VIRA (***)
Københavnske Vira, som tidligere har været Månedens Demo her hos GAFFA, spiller en blanding af destruktiv og melodisk døds-metal. Bandet var meget veloplagt og arbejder med et lydbillede, der blander både punk, metal og melodiske scream-vokaler. De spiller med hjertet, men publikum syntes ikke særlig godt om dem, og energien nåede aldrig ud over scenen til fansene.

En af Viras sange var "Release Yourself" som i starten minder meget om et ældre Korn-nummer fra 90'erne. Et meget overbevisende nummer med megen energi og potentiale. Men ellers var scenen og baggrunden måske en smule for stor for dem.

KOLDBORN (****)
Århusianske Koldborn var på hjemmebane, og det skulle man snart mærke: Energien gik hurtigt over til publikum. Bandet spiller utrolig tight, hvilket også i vores tidligere anmeldelse af deres album "The Uncanny Valley" er blevet omtalt som "militærisk præcision". Bandet har stort potentiale, og det viste sig i deres nye numre "Suffering Of  Epic" og "Valerie", som det århusianske publikum fik præsenteret. Koldborn spiller med mange tempo-skift, breaks og bridges. Det eneste kritikpunkt er, at mange sange lyder ret ensartede i midten... men alt i alt en god præsentation.

GOJIRA (****)
Så var der er ikke andet end at vente, og det så ud som om, hele Århus-metal-scenen var mødt op for at se franske Gojira. Man kunne se mange folk med T-shirts af MOTÖRHEAD, SLAYER, OPETH, MACHINE HEAD eller RAMMSTEIN. VoxHall var propfyldt og tæt på udsolgt denne aften.

Efter en kort øl-pause kom Gojira endelig på, og det viste sig meget tydeligt, hvilket band fansene var kommet for at høre. Allerede fra starten fløj håret i de første rækker, og nakkemusklerne blev trænet. I midten dannede sig en 10-mands-mosh-pit. Gojira gav den gas fra første sekund og kom allerede efter få sange til at spille deres live-hit "Backbone". Luften blev meget hurtigt varm, og bassisten Jean Michel Labadie svedte ekstrem meget allerede efter andet nummer. Trommeslageren Mario Duplantier kom nok af samme grund i shorts og bar overkrop. Gojiras musik har barberskarpe riff og viser meget tydeligt, at der findes masser af muligheder for at spille musik, som ligger et stykke væk fra den gængse 4/4-takt. Specielt franskmændenes spilleteknik er mere end imponerede. Der er massevis af guitar-tappings, der giver bandet deres specielle lyd. Joe Duplantier spurgte efter andet nummer "How do you fucking feel, Århus?" Og svaret var mere end overbevisende.

Gojira spillede et meget solidt sæt, hvilket blev domineret af deres aktuelle album "The Way of All Flesh", fulgt af albummets forgænger "From Mars To Sirius". Highlightene var sangene "The Art Of Dying" og "A Sight To Behold". Til sidstnævnte sang bruger Gojira robotvokaler. I baggrunden af scenen var et lærred, hvor der konstant blev vist korte filmsekvenser og billeder projiceret for at give sangene endnu mere udtryk. Ligesom på deres aktuelle cd har bandet heller ikke mange clean vokaler, når de spiller live. Men det passer perfekt til bandet, som kommer fra Bordeaux, og publikummet virkede også til at kunne lide det. I midten af deres set var der en stor trommesolo af Mario Duplantier. Forsanger og guitarrist Joe Duplantier plejer ikke at være manden, der taler alt for meget til publikum, men denne aften snakkede han rigtig meget med fansene. "How many French people are here tonight?" - Han begyndte at tale fransk til to personer i den første række, hvorefter også en tredje person rakte hånden op. Joe Duplantier sagde så "You're not French, fuck you. You're too tall, hehe." Derefter fortalte han, at "We are honored to be and play here in Denmark and thank you for your support - you're really nice." Til sidst spurgte han publikummet "Are you ready for some crazy stuff?", ligesom Jonathan Davis fra Korn plejer at spørge sine fans. Det var startskuddet til numret "The Way Of All Flesh".

De ganske få pauser blev brugt til at trække vejret og til at drikke øl.

Efter lidt mere end en time forlod det af svedgennemblødte band scenen, men kom ret hurtigt tilbage for at spille "Terra Inc." som instrumental-outro. Det var meget melankolsk med to guitarer og lidt perkussion. Sangen blev dog spillet uden bas. Jeg synes, at bassen generelt manglede denne aften, eller var for lav. Denne outro skulle desværre være aftenens sidste nummer, og bandet gav hånd til de første rækker og fordelte massevis af plektre. Mange af fansene virkede skuffede over, at Gojiras bedst kendte sang "Vacuity" ikke blev spillet, selvom den stod på deres technical rider og officielle sæt-liste, men det må forblive bandets hemmelighed. Faktisk er Århus den eneste by, hvor der ikke blev spillet "Vacuity" som sidste nummer. Desværre forsvandt bandet efter den hjertelige afsked meget hurtigt i backstageområdet.

Alt i alt var Gojira meget selvbevidste og afslappede - bassisten Jean Michel Labadie og guitarrist Christian Andreu skiftede mange gange deres pladser. Forsanger og guitarrist Joe Duplantier bevæger sig også meget ofte, selvom han synger. Bandet spillede med meget dynamik, så energien sprang over til publikummet fra første sekund, sæt-listen var perfekt til fansene (bortset fra at deres sidste nummer manglede), da den havde alle hittene på sig. Så man kan kun håbe, at Gojira snart vil besøge Danmark til nogle headliner-shows igen. Bandet tager direkte efter Århus-showet til deres allerførste US-headliner-turné, og vi ønsker dem held og lykke. Den burde nok blive succesrig.

Gojira spiller på årets Roskilde-Festival den 3. juli.