Peter A.G. Nielsen: Fra Balkonen Drysser – Alle Peter A. G.'s sange 1966-2008

Peter A.G. Nielsen
Fra Balkonen Drysser – Alle Peter A. G.'s sange 1966-2008

Bog / Forlaget Per Kofod
Udgivelse D. 26.05.2009
Torben Holleufer

Der er ingen, der kan tvivle på, at skjalden Peter A. G. Nielsen som del af det, der langt hen ad vejen syntes at have været et musikalsk kollektiv, har haft en vigtig og original plads som tekstsnedker i dansk rockmusik.

Med en egen og original stemme og direkte tråd til barndommen ved Skjern Å er hans tekster blevet hvermandseje, ligesom rigtigt mange ikke mindst siden det afgørende gennembrud i slut-halvfjerdserne kan placere Gnags-sange i forhold til vigtige øjeblikke i deres liv: "Dengang jeg hørte Burhøns på Roskilde", inden daværende med-trommeslager, Henning Stærk, kastede sig ud i Al Green-hittet Take Me To the River. Eller Under bøgen. Eller slingrende ned ad Vestergade efter at have røget "en stråhat". Eller være fodgænger, for "så er man da noget".

Udsagnene har alle dage været originale og har sat sig i folkeviddet. Det er jysk, så det forslår, og det har transcenderet al smartness, ja, det har været en nødvendig rettesnor, uden på nogen måde at iklæde sig skyggen af jante.

Eller den udtalte humor. Som linjen i Er du hjemme i aften, hvor "pastoren fra Haraldsgade" taler de små handlendes sag og siger: "De hentede ham for, som de skrev i journalen: Han gik amok, da de oppe på socialen, ikke ville tro, at det var ham, der var billigst med mælk og med brød..". Og videre ind i omkvædet: "Ja, her er jeg nu, bange og sky, blad på et træ, med en rod der syg.....Men Rose for resten, er du hjemme i aften?"

Det flyver med metaforer i A.G.'s tekster. Han advarer om fremmedfrygt i sit mesterstykke af en Danmarks-sang, og siger ømt, mens han ikke kan lade være med at køre et af sine mange ordspil af med øer/ører: "Danmark, pas på du ikke dør. Du trænger til nogen, der kysser din næse og nulrer dine øer...

Det er altså en bog, som har så mange tekster med så mange lag. Det er en udsøgt fornøjelse at dykke ned i teksterne, som dels udtrykker politiske holdninger og er et spejl af Danmarkshistorien lige siden starten i 1966, da Those Gnags blev til Gnags og med tydelig musikalsk inspiration fra San Francisco-bølgen og siden fra københavnerbandet Alrune Rod tog På Vej, skiftede stil til de 70'er-typiske flyvende guitarer à la Allman Brothers, indtil de blev så inspirerede af Talking Heads og især af reggae, at de slog to fluer med et smæk og tog på Safari med Karl Pieterson samt inddrog Talking Heads-produceren Jack Nuber på efterfølgeren X. Mens teksterne fulgte tiden, originalt indfanget af skjalden selv med hans helt egen tilgang. Det har været en fornøjelse, og jeg tror, at denne bog vil være en øjeåbner for enhver. På den måde er bogen en rigtigt god idé.

Hvor den fejler lidt er i, at man da godt kunne have forsynet sangene med becifringer, så almindelige dødelige, som måske havde røget en stråhat eller sad en aften under bøgen, kunne spille og synge de elskede sange. For selv om teksterne i sidste øjeblik er blevet blåstemplet af nu afdøde F. P. Jac, og da står fint som poesi, som de har gjort på mange pladecovere i årenes løb, så er det først og fremmest sange. Måske kan det rettes i en senere udgave?

Ligesom der er de små og uundgåelige sjuskefejl. Som da den monumentale sang Paradis bliver placeret under Det er det i stedet for efterfølgeren La' det gro. På netop denne sang og dette ene album var det jo i øvrigt netop, at et af de gamle forbilleder kom forbi. Nemlig da Alrune Rod-guitaristen Ole Poulsen trådte ind i bandet på bekostning af Per Chr. Frost og på netop Paradis sammen med Jacob Riis Olsen leverede kongeguitarer på stribe. Men det har selvfølgelig ikke noget med teksterne at gøre. Og dog. For selv om det er glimrende poesi, så er det i den sungne form, at vi for alvor mærker kærligheden. Og hvor Gnags som udtryk bliver det altfavnende og ikke en enkelt mands udtryk.

Tak for sangen(e), Peter A. G - og alle de andre.

Peter A. G. Nielsen:
Fra balkonen drysser - Alle Peter A. G.'s sange 1966-2008