The Killers : Skive Beach Party

The Killers , Skive Beach Party

The Killers : Skive Beach Party

Anmeldt af Simon Høgh Meldgaard | GAFFA

Sent om aftenenen skulle der lukkes for Skive Beach Partys hovedscenes første dag. Men der blev i den grad åbnet for begejstring og dans, i en koncert, hvor band og et kæmpe publikum smeltede fuldstændig sammen.

The Killers er en del af samme bølge af dansabel pop/rock som Franz Ferdinand, Interpol, Muse, Razorlight og The Strokes, men de er dem i gruppen, der når bredest ud. Det er det mest poppede og let tilgængelige navn i sammenligning. Men nok også dem med flest hits og størst scenetække. De virkede i hvert fald fuldstændig urørlige i Skive. Og glødende kul kunne sikkert ikke få mere gang i folks fødder.

Frontmand Brandon Flowers så ud til at være særdeles godt tilpas på scenen, der for hans skyld sikkert snildt kunne have været ti gange så stor, ligesom det enorme publikum kunne have været det for hans skyld. Han var iført en underlig jakke med fjer, der blev smidt, da det hele blev for hedt. Og dandyens fashinable stil passer godt til musikkens blanding af moderne rock og syntetisk 80'er-pop. Det virker helt naturligt, at bandet er fra det neonoplyste Las Vegas

Resten af kvartetten kæmpede i takt med det mildest talt kraftige scenelys for, at vi skulle få en god oplevelse, og der var ikke mange fingre at sætte på koncerten. Men der kommer én på deres cover af Joy Divisions ”Shadowplay”, som man godt kunne have undværet. For den viste, at The Killers altså ikke excellerer i tung, mørk og beskidt musik. Det behøver de heller ikke, men sangen gør.

Der var monsterhits fra alle tre albums, hvor ”Day and Age” fra november 08 er det seneste, men ”All These Things That I've Done” må fremhæves i perlerækken, med dens mantra ”I've got soul but I'm not a soldier”, der rungede fra publikum i et del tid, inden frontmanden sang med. Bare et af mange kæmpemomenter i koncerten.

Stadionrock kan altså stadig bruges om bands i dag. Og det kan ikke gøres mange marginaler bedre, end hvad The Killers gjorde ved deres publikum i Skive.