TV-2 : Grøn Koncert, Esbjerg

TV-2 , Grøn Koncert, Esbjerg

TV-2 : Grøn Koncert, Esbjerg

Anmeldt af Simon Høgh Meldgaard | GAFFA

Der var nok en del, der lige blev mindet om TV-2s evner udi kæmpestore folkekoncerter den aften i Esbjerg. TV-2 lukker de Grønne Koncerter 09, og her gjorde de det virkelig med maner. Der blev leget, spillet og blæret mere, end man kunne have håbet på.

Steffen Brandt kom som altid storsmilende ind til lyden af "Bornholm, Bornholm, Bornholm", og han klædte en stor scene som altid, en scene, der her havde en kæmpe storskærm bagerst. En skærm, der viste, hvad der lignede tilfældige filmklip. Men vi blev forsikret om, at opstillingen skam var CO2-neutral, hvorefter Brandt til lyden af Drengene fra Angoras tema til "Cykelholdet" - også kendt som Kraftwerks "Tour de France" - gik med en kameramand ud backstage, og fandt Jacob Haugaard på en motionscykel.

Jo, den glade Steffen Brandt var i legehumør, og det band, han gik rundt imellem, var med på idéen. For der blev spillet med stor iver hele vejen rundt, med flere imponerende soloer. Især det faste vedhæng, trioen "The Århus Horns", fortjener ros. De fik god plads i lydbilledet, og brugte den til at trutte og blæse, så det gnistrede. Bogstavelig talt, da deres tribune sent i sættet skød to store søjler gnister op i luften.

Numrene kendte vi selvfølgelig næsten hele vejen. "Popmusikerens Vise" blev som ofte rocket godt og grundigt. Og her kom de første gæster. MC's Fight Night er på programmet på årets Grønne Koncerter, og denne aftens vindere, Fantomet og Ham Den Lange, var nu på scenen for at give deres besyv med. En fed idé, men hvad der selvfølgelig må have været kort øvetid, gjorde, at Brandt og gæster ikke rigtig fik fulgt hinanden op. Men der var knald på. Der blev leget lidt med Sugarhill Gangs "Rappers Delight" og der blev også vinket lidt med glimmerhandsken i form af et par riff fra "Bad". Hverken mere eller mindre. Sådan skal det gøres.

Næste gæst var en mildest talt stor og positiv overraskelse. Det var ingen ringere end Sanne Salomonsen, der kom ind og sang "Hallo Hallo". Hende har vi ellers ikke set meget til, siden en blodprop i hjernen i 2006 lammede hende delvist. Så det var en stor fornøjelse, at hun kom ind og hilste, og virkede til at være i samme store form, som vi husker hende for. TV-2 takkede for hilsnen ved at give den bedst tænkelige backing på "Taxa".

Med "Kys Det nu (Det Satans Liv)" var det allerede slut. Eller det var det ikke. For efter en laang pause var TV-2 på scenen igen, og gav deres take på, hvad der må have været dagens mest sungne sang i pladsens Sing-Star-telt - "De Første Kærester på Månen". Det må slås fast, at det er en af de bedste kærlighedssange, der er skrevet på dansk, at der blev sunget imponerende godt med, af et publikum, der på dette tidspunkt var ude af sig selv af velbehag, og at bandet spillede sangen, som var livet på spil. Et kæmpe brag lød, og en række kanoner skød et ordentligt læs konfetti ud over de glade masser.  Jo, vi blev forkælet.

Sanne kom nu på scenen igen, og sang en velvalgt duet med Brandt på "Hele Verden fra Forstanden". De sang super op ad hinanden, og sangerinden gav den virkelig pedal. Men sangens budskab om at gribe livet kan heller ikke lægge hende fjernt.

"Bag Duggede Ruder" blev det uigenkaldeligt sidste nummer. Og folk kunne næppe have fået et bedre band at gå hjem på. Jo, nogle af de nyere numre kunne tage toppen af stemningen, og Steffen Brandt havde altså flere smil og mere fysisk energi end resten af bandet, der bare stod. Men det spillede. Og lad os så lige gentage: Folk kunne næppe have fået et bedre band at gå hjem på.