Valravn
Koder på snor

Valravn: Koder på snor

CD / Westpark Music
Udgivelse D. 13.09.2009
Torben Holleufer

Da Valravn for et par år siden debuterede, var det klart, at her var et orkester, der i sjælden grad vidste, hvad de ville. Hvor erfaringer fra danske og svenske middelalderbands som Hedningarna og Sorten Muld tilsat inspiration fra engelske orkestre som Transglobal Underground via en stribe særdeles talentfulde musikere og en unik sangerinde ville skabe et orkester med egen lyd og udtryk. Siden har Valravn gået fra triumf til triumf og har tydeligvis vokset med opgaven. Resultatet er denne nye plade, som ganske enkelt er fremragende.

Orkestrets styrke er, at man har en række personligheder, som byder ind med hver deres specialiteter, et hold som samlet udgør en særdeles facetteret enhed. I front er der selvfølgelig Anna Katrin Egilstrød, som i den grad lever og ånder sin færøske baggrund, og desuden som skuespiller er med til at give musikken oceaner af drama, fra den stille hvisken til de helt store udladninger. Og selv om der da er mindelser til Björk, så har hun altså en helt egen væren, en vokal personlighed som der altså er meget få af. Det skulle da lige være en Annisette, selv om det aldrig vil være fyldestgørende at sammenligne. Anna Katrin Egilstrød er stærkt personlig, og på hele denne plade fyrer hun en lang stribe af sanglinjer og kor af på en måde, så man føler at hun er sine tekster og udtryk. Hvor der ingen afstand er mellem personen og kunsten.

Samtidig har bandet i Christopher Juul en producer og komponist, som med tungen lige i munden hele tiden formår at balancere det organiske med det elektroniske, ligesom musikere som perkussionisten Juan Pino dels understøtter udtrykket og dels kommer med hints i retning af verdensmusikken, som når han spiller på hammered dulcimer, og vi i min verden snildt kan være på vej østpå. Og endelig har man i Valravn en kapacitet i Martin Seeberg, kendt fra de forkætrede Sorten Muld, samt siden fra folkbandet Instinkt, og hans strygere og fløjter er virkelig med til at give udtrykket kant. Ligesom de få musikere udefra er velvalgte, såsom harpespilleren Helen Davis og det herboende færøske kor, Mpiri, som spreder guld på pladens store finale.

Der er tale om en plade, hvor vi hele tiden er på et højt internationalt niveau. Som dels afspejler det mest kreative i den danske folkemusikbølge, men som især er, hvad det hele drejer sig om. Nemlig en stribe velskrevne sange i et univers, som er unikt. Musik som ambitiøst rækker ud og vender hjem med stjernestøv.

Valravn har begået en af årets plader.