Ensemble Orlando
At The Lake

Ensemble Orlando: At The Lake

LP / Eget selskab
Udgivelse D. 01.12.2009
Ole Rosenstand Svidt

Københavnske Ensemble Orlando debuterer med At The Lake, men der er ingenlunde tale om en ny gruppe. Bandet bygger nemlig på resterne af hedengangne Naked, der huserede på den danske indie-scene i 90'erne og udgav en lille håndfuld plader. Flere af medlemmerne er gengangere, mens sanger og guitarist Kasper Andersen har gennemgået en kønsskifteoperation og nu hedder Tania. Musikalsk er der hos Ensemble Orlando en tydelig tråd tilbage til Naked i gruppens melankolske og lettere dissonante støjpop/rock. Som i Nakeds sene år udgør en bratsch en markant del af lydbilledet, og dens melodiske, klagende tone er faktisk noget af det mest interessante ved Ensemble Orlando, idet den får musikken til at skille sig lidt ud fra mængden af støjpop/rockgrupper, om end den også sætter tankerne i retning af navne som Velvet Underground, The Go-Betweens og Nikolaj Nørlunds gamle gruppe Trains & Boats & Planes (der havde en cello som fast ingrediens).

Sangene og de ofte smertefulde tekster er gennemgående velskrevne, og albummet er tilmed velproduceret. Jeg har det dog lidt svært med Tania Andersens stemme. Når hun holder sin ret dybe røst i et mere tilbageholdt leje, som eksempelvis på den smukke ballade Someone At The Door, har hun et fint, alvorsfuldt udtryk, der giver visse associationer til salig Nico. Når hun derimod fraserer mere intenst, bliver vokalen desværre ofte skinger og småfalsk, eksempelvis i åbningsnummeret Desperation I (Meeting), og for at gøre ondt værre, er vokalen ofte mikset langt frem i lydbilledet. Men i mindre mængder er Ensemble Orlando og At The Lake absolut interessant alternativ rock, hvor Johan Olsen fra Magtens Korridorer i øvrigt gør en god figur som intens gæstevokalist på Ode To Link Wray.